Forskning

Forsker: Lærernes tidsmiljø er gået i stykker

Ny ph.d viser, hvor store problemer der er med tiden i lærernes arbejdsliv. Især manglen på forberedelsestid gør, at nogle lærere begynder at arbejde »hemmeligt« derhjemme.

Publiceret

Den vigtige pause

Pausen er en mental og fysisk restituering, og så er den enrettighed, som man har som medarbejder, siger Aske Christensen.Pausen er det rum, hvor der skabes relationer, hvor arbejdspladsenssociale sammenhængskraft skabes.

»Det er vigtigt, at en arbejdsplads er et rart sted, hvor vikender hinanden. Men pausen er under pres. I dag spiser mange deresmad, mens de arbejder. Pausen er et rigtig godt sted at tagetemperaturen på en arbejdsplads«.

Når en del lærere vælger at være i teamlokaler i deres pause, såkan det være for at afskærme sig. Det er lettere at overskue færre,hvis der for eksempel er mange vikarer på en skole. Men når manbliver i teamlokalet, så mister man også overblikket ogsammenhængen med de andre kolleger.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De taler alle om at være dårligt forberedt. Om ikke at kunne nå det hele, om ændrede skemaer og en presset ledelse. Om kollegers sygdom og om at bruge pauserne på at prøve at nå at få talt med en elev, få talt med en kollega eller få styr på noget planlægning til næste time.

De fortæller også, at de er glade for at have fri i weekenden og om aftenen, men efterhånden holder den ikke for mange af dem - de begynder at arbejde hjemme. Noget, de dog ikke fortæller til kollegerne henne på skolen.

Ph.d. Aske Christensen fra Forskerskolen i livslang læring på Roskilde Universitet har fra 2014 og to år frem interviewet lærere, skoleledere, tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter, forvaltningsfolk og skolechefer om folkeskolelærernes arbejdstid.

De mange skolebesøg i København og på Lolland-Falster ligger bag ph.d.en »Den problematiske tid - en institutionel etnografi om folkeskolelæreres arbejdsliv gennem tid og rum«.

Et sundt arbejdsliv kræver, at arbejdsmiljø, læringsmiljø og tidsmiljø hænger sammen. Men sådan ser hverdagen typisk ikke ud for lærerne i folkeskolen efter vedtagelsen af arbejdstidsloven 409 og folkeskolereformen. De har skiftende skemaer, må arbejde i pauserne og har ikke tid til at få forberedelsen på plads. Lærernes tidsopfattelse bliver hele tiden presset hen i nuet, og de skal udvikle strategier for at overleve næste dag i skolen, fortæller Aske Christensen.

Lærerne havde som udgangspunkt forskellige opfattelser af folkeskolereform og arbejdstid, da Aske Christensen indledte sit projekt. Alligevel oplevede han rigtig mange gange, når han besøgte dem igen i løbet af den treårige periode, at de var helt andre steder, end han havde forventet. Nogle var sygemeldt med stress eller var lige vendt tilbage fra en sygemelding. En havde skiftet folkeskolejobbet ud med et job på en friskole og oplevede meget mere frihed dér, og andre indrømmede undervejs i forløbet, at de var begyndt at arbejde »hemmeligt« derhjemme.

»Lærernes fagprofessionelle etos kan ikke bære det længere, så tredje gang jeg spørger, indrømmer mange, at de arbejder hjemme«, siger Aske Christensen.

Powered by Labrador CMS