Lærerne bør høres

Kun på et fåtal af skoler var lærerne med til at lægge en linie for forhandlinger sidste år

Publiceret

Kun på hver fjerde skole var lærerne sidste år med til at lægge en linie for tillidsrepræsentanternes forhandlinger med skolelederen.

Det viser DLF's undersøgelse af den nye arbejdstidsaftale.

'Medlemmerne bør i samarbejde med tillidsrepræsentanten lægge strategier for forhandlingerne om arbejdstiden, men det skete desværre ikke på alle skoler sidste år', siger konsulent i DLF, Carsten Freundt.

Den nye arbejdstidsaftale betyder, at tillidsrepræsentanten i nogle tilfælde kan indgå aftaler om al arbejdstid på en skole.

'Tillidsrepræsentantens rolle har ændret sig betydeligt. Han har fået større kompetence til at indgå aftaler. Det betyder, at han i endnu højere grad end tidligere er blevet en nøgleperson, når det gælder om at sikre lærernes og børnehaveklasseledernes rettigheder og indflydelse', siger Carsten Freundt.

I disse uger mødes lærerne til skoleklubmøder og medlemsmøder. Her kan den enkelte lærer være med til at sætte sit fingeraftryk på skolens planlægning af eksempelvis teamsamarbejde, maksimalt timeantal og pauser.

Niels Andersen er tillidsrepræsentant på Hedegårdenes Skole i Roskilde. Han har netop afholdt skoleklubmøde med lokalaftalen som det vigtigste punkt på dagsordenen.

'Vi opfatter det sådan, at lærerne klæder tillidsmanden på. Det er rygdækning fra kollegaerne. Jeg bruger det sådan, at vi får problemstillingerne diskuteret. Det er godt for mig som tillidsmand, fordi det styrker mig i forhandlingssituationen. Når jeg går ind ad døren, så ved de, at jeg har hele lærerkollegiet i ryggen. Det betyder meget', siger Niels Andersen.

Carsten Freundt mener, at det er vigtigt, at lærerne mødes med tillidsrepræsentanten inden forhandlingerne.

'Der skal være et forum, hvor man frit kan evaluere, hvordan det er gået med at implementere arbejdstidsaftalen, og på baggrund af den evaluering så se på, hvad der skal gøres bedre - hvilke krav der skal stilles. Tillidsrepræsentanten skal formidle den politik, som hovedstyrelsen og den lokale kreds har besluttet, samt formulere en strategi for forhandlingerne på skolen, som drøftes med medlemmerne for at få deres støtte og opbakning', siger Carsten Freundt.

maria

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.