Væk med timetælleriet

Arbejdstid. Læreren skal skifte image fra nidkær timetæller til dynamisk professionel - kun på den måde kan arbejdstidsaftalen blive anderledes end den nuværende, mener Lærerforeningens formand

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opgør med tælleriet og bureaukratiet i den nuværende aftale om arbejdstid bliver det helt centrale i forhandlingerne om en ny arbejdstidsaftale - hvis det står til Anders Bondo Christensen, formand for DLF. Ansvaret skal tilbage til den nye - men gammelkendte - figur i læreruniverset - den professionelle lærer. Sådan lød i overskriftsform nogle af de budskaber, som Anders Bondo lagde ud til hovedstyrelsens fire timer lange temadebat om fornyelsen af arbejdstidsaftalen i 2004. Debatten var startskuddet på en lang proces frem mod udtagelsen af de egentlige krav ved næste års kongres. I løbet af foråret skal debatten blomstre blandt lærerne - og det skal i sidste ende resultere i nogle principper for, hvordan lærerne mener, at en ny aftale skal se ud. Men formanden lægger ikke skjul på sin egen mening: Tælleriet skal væk.

'Det er mit indtryk, at mange lærere er enige i det synspunkt, når jeg fremfører det på medlemsmøder. De fleste bliver endda lettede. Men skulle det vise sig, at medlemmerne ønsker en helt anden model, må jeg jo stikke piben ind igen. Jeg mener, at det er vigtigt, at jeg spiller ud med mine egne meninger, så der er noget at diskutere', sagde Anders Bondo Christensen.

'Vi skal have skiftet det helt misforståede billede af den nidkært timetællende lærer ud med den kreative, dynamiske og ansvarsbevidste lærer, som i samarbejde med sine kolleger påtager sig det professionelle ansvar for at indrette sin arbejdstid på en måde, så der bliver tid til det, som er nødvendigt. Ledelsen på skolen skal også befries for regnemaskinerne og i stedet være pædagogisk sparringspartner, der skaber dynamik og udvikling i samarbejde med lærerne', sagde han.

'Det er helt afgørende, at vi får fortalt den historie blandt medlemmerne og i offentligheden, så der bliver skabt en forståelse for, hvor vi gerne vil hen og hvorfor. Ellers risikerer vi, at det kommer til at handle om, præcis hvor mange timer der skal afsættes til en lille del af de opgaver, der hører med til undervisningen. Og den debat er dårlig for lærernes omdømme og bringer os ingen steder hen', sagde Anders Bondo Christensen til hovedstyrelsen.

DLF skal levere bud på løsninger

DLF skal også mere ud i debatten om andre emner. I løbet af det næste år vil man se foreningen komme med bud på nogle af de problemer, der bliver diskuteret omkring folkeskolen. 'Vi skal sige, hvordan vi løser rummelighedsproblemet i folkeskolen, og give vores bud på problemerne omkring negativ social arv. Den professionelle lærer skal være med til at kvalificere arbejdet i skolen. Vi skal have flyttet aben fra lærernes skuldre og i stedet give et konstruktivt bud på, hvordan vi i fællesskab løser de udfordringer, som vi står over for', mente Anders Bondo Christensen.

Et andet afgørende punkt bliver spørgsmålet om ny ledelse: 'Hvis vi vil lægge vægt på, at den professionelle lærer selv tager ansvaret for at styre sin tid inden for de rammer og mål, der er sat op, kræver det et andet ledelsessyn i folkeskolen. Det skal ændres til en ledelsesform, der forhåbentlig også er mere spændende for lederne. Lederen skal være pædagogisk sparringspartner for lærerne og arbejde med personaleudvikling', sagde Anders Bondo Christensen.

Den nye lærer og opgøret med arbejdstidstælleriet er i sidste instans et spørgsmål om, hvilket menneskesyn folkeskolen skal bygge på, mente DLF's formand og refererede en opdeling, som forskeren Per Kjeldsen engang har foretaget: Per Kjeldsen taler om to menneskesyn. Det første bruger ord som blandt andet objektiv, statisk, absolut og kvantitativ. Det andet bruger ord som subjektiv, kvalitativ, dynamisk og relativ. 'Hvis jeg lægger de to menneskesyn på bordet foran en borgmester, er det jo den dynamiske undervisning og underviser, han ønsker. Så kan han godt se, at det ikke kan ske samtidig med, at læreren skal administrere de rammer, der ligger i den første type', forklarede Anders Bondo Christensen.

hbjorgensen@dlf.org