"Det er et stort pres og det er stressende ikke at vide noget om de ydre arbejdsrammer, og hvordan kravet til tilstedeværelse på skolen bliver. Hvis det er som mine beregninger ser ud, så vil jeg ikke kunne beholde mit job", siger Cecila Fava.

Lærer forudser 8,5 minutters forberedelse per lektion

Forældremøder, elevplaner og indkøb af materialer. Det får lærer Cecilia Fava ikke tid til på de 39 ugentlige timer, hun forventer at skulle arbejde på skolen næste skoleår. Hun har sendt et bud på en arbejdsplan til uddannelsesordførerne og håber på en reaktion.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

26 lektioner om ugen og to timers understøttende undervisning. Det, regner Cecilia Fava med, kan blive virkeligheden næste skoleår, når folkeskolereform og arbejdstidslov bliver en realitet. Hun har sat sig ned og lavet et overblik over en uge i hendes fremtidige lærerliv og er blevet overrasket over, hvor lidt tid hun får til forberedelse. Se link til opgørelsen til højre for denne artikel.

"Det har været overraskende at sætte sig ned og få tænkt over, hvor meget tid, jeg bruger på de forskellige ting. Det er jo en meget subjektiv liste. Jeg arbejder i indskolingen og på mellemtrinnet og det ville se helt anderledes ud for lærere i udskolingen. Jeg har valgt, hvilke ting, jeg ikke kan vælge fra. Jeg skal jo forberede mig til møder og kurser, ellers giver det ikke mening at deltage. Allerede da jeg når til forberedelse ser det helt horribelt ud", siger Cecilia Fava, som er lærer på Osted Skole i Lejre på Sjælland.

Eksplosiv stigning i antal stressede lærere

Mangler timer

Arbejdstimerne var opbrugt inden, Cecilia Fava havde nået at afsætte tid til elevplaner, skole/hjem-samtaler, deltagelse i sociale arrangementer, indkøb af materialer, lejrskoler og møder med UU-vejledere, SSP, erhvervslivet med mere.

"Jeg har lavet listen for min egen skyld. Jeg havde behov for at gøre det i forhold til mit privatliv og mit arbejdsliv. Jeg ville have et overblik over, hvordan situationen ser ud i forhold til de opgaver, jeg har nu og de opgaver, jeg får næste år", siger Cecilia Fava, som blev overrasket over, hvor lidt tid til forberedelse hun ser ud til at få. Derfor valgte hun også at sende listen til partiernes uddannelsesordførere, så også de kan se, hvilke konsekvenser reformerne i folkeskolen kan give.

Kreds og kommune forsøger at nå en fælles forståelse

Lejre Kommune har endnu ikke meldt noget endeligt ud om lærernes arbejdstid. Derfor har Cecilia Fava lavet listen ud fra et skøn over sit fremtidige arbejde. Hun er frustreret over, at hun endnu ikke ved, hvordan hendes arbejdsdag kommer til at se ud fra august måned. 

"Den overordnede udmelding fra skolechefen i Lejre og kredsen er, at der er en kommunikation, men jeg forventer ikke en aftale", siger Cecilia Fava.

Lejre Lærerforening mødes med skolechefen i Lejre i morgen for at se, om der er mulighed for at finde frem til en fælles forståelse. Først herefter vil lærerne få en udmelding om arbejdstiden.

Jobusikkerhed

"Det er et stort pres og det er stressende ikke at vide noget om de ydre arbejdsrammer, og hvordan kravet til tilstedeværelse på skolen bliver. Hvis det er som mine beregninger ser ud, så vil jeg ikke kunne beholde mit job. Jeg har lang transporttid og små børn. Det bekymrer jeg mig meget om. Hvis det lykkes at beholde jobbet, eller jeg finder et nyt job er jeg også bekymret over, hvordan jeg skal udfylde mit arbejde".

Hun sendte sin opgørelse til uddannelsesordførerne i weekenden. Dansk Folkepartis Alex Arendtsen har svaret og bedt hende sende en oversigt over sit arbejde, når hun har arbejdet det første år efter de nye rammer.