»Man skaber ikke gode rammer i folkeskolen ved en konflikt«

Lærerne skal have arbejdstidsrammer, der sikrer, at de professionelt kan gennemføre undervisningen. Det krav anbefaler hovedstyrelsen, at DLF stiller ved de kommende overenskomstforhandlinger. Formand for DLF Anders Bondo mener, at kravet kan stilles, uden at lærerne risikerer at blåstemple den arbejdstidslov, som lærerne skal arbejde efter næste skoleår. Men han tror ikke, at lærernes arbejdstid igen fører til konflikt.

Publiceret

DLF's hovedstyrelse sendte sidste ugeet bud på krav ud til debat i kredse og blandt medlemmer:

Kravet om arbejdstid lyder: Rammer, der sikrer lærerne ogbørnehaveklasselederne mulighed for professionelt at forberede,gennemføre og evaluere undervisningen samt at løse øvrige opgaver itilknytning til undervisningen, herunder have et godt samarbejdemed forældrene.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

? Hvorfor vil I stille krav om arbejdstid, når arbejdstidsloven ikke er afprøvet på skolerne endnu?

! »En god aftale betyder rigtig meget for, at vi også kan levere god undervisning til eleverne. Derfor er arbejdstid bestemt stadig et tema for os. Vi har formuleret kravet, så vi sætter fokus på, at det skal være muligt at løse opgaven kvalificeret. Allerede nu kan vi se, at der er store problemer og udfordringer med at kunne planlægge et skoleår med de rammer, der er i dag. Masser af lærere har svært ved at se, hvordan lederen skal kunne forholde sig til den forberedelsestid, de skal bruge i hvert eneste fag. Det er også grunden til, at vi ønsker at spille offensivt ud med et arbejdstidskrav«.

Powered by Labrador CMS