"Mange tror, at de kan klare det med de to timer på skolen om ugen på skolen. Det er svært at få dem til at forstå, at der skal mere til for at blive professionel musiker", siger musiklærer Kevin Nilsson Ørum.

Censor: Første afgangsprøve i musik forløb godt

Musiklærer Kevin Nilsson Ørum har været censor på sin første afgangsprøve i musik. Det var inspirerende at se, hvordan andre griber musikundervisningen og afgangsprøven an, siger han.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke mange skoler, der har afviklet afgangsprøven i musik i løbet af vinteren.

Men musiklærer på Nordre Skole i Viborg Kevin Nilsson Ørum Kevin Nilsson Ørum har været kaldt ud som censor ved en enkelt prøve på friskolen i Bjerringbro.

"Da jeg blev spurgt, om jeg ville være censor, sagde jeg ja. For det er en virkelig god erfaring til, at jeg selv skal have elever op her til sommer", siger Kevin Nilsson Ørum.

"Det virkede fint. De havde en meget dygtig lærer, som har under coronaens klamme hånd har forsøgt at forberede dem så godt som overhovedet muligt. Eleverne var hammernervøse. Der var seks drenge, der skulle eksamineres", fortæller han videre.

Lempelser i årets prøver hjælper ikke valgfagene

Forventningsafstemning med læreren

Han havde forinden snakket med læreren om, hvordan afgangsprøven i musik skulle forløbe.

"Jeg skulle ikke være en streng censor. Jeg ville komme ind og være en flue på væggen, mens de lavede deres ting. Så skulle vi til samtalen, og her sagde jeg, at han førte samtalen, og så kunne jeg byde ind, når det passede. Det er 8. klasse. De er ikke så store. Det er vigtigt, at de får en god oplevelse", siger Kevin Nilsson Ørum, der også gjorde klart, at han ikke kom for at tjekke, at læreren havde gjort sit job godt nok.

"Lige nu handler det om, at vi skal have søsat det så godt som muligt. Vi skal ikke pille gejsten ud af de her børn. Det er første gang, de skal til eksamen. Det er første gang, den gennemføres, så lige nu handler det meget om, at vi skal have det prøvet. Der er krav, der er ting, der skal opfyldes, men vi skal også prøve og se, hvordan det går, og vigtigst af alt, skal vi give børnene en god oplevelse", siger Kevin Nilsson.

Musiklærer får aflyst afgangsprøve: Standpunktskarakterer bliver mere retvisende

Spillegejst tæller i censorøjne

En af de ting, han bed mærke i som censor, var elevernes overskud i opførslen af deres numre.

"Der skal være noget glæde og begejstring, når de spiller. Har man overskud til at kigge på publikum? Er der et glimt i øjet? Det er vigtigt, fordi det afspejler spilleglæde. Det viser også, at man har øvet sig og sat sig ind i sit instrument. Hvis du kun står og kigger på fingeren krampagtigt, når man spiller guitar, så har man nok ikke øvet sig nok".

Han kunne også mærke, at han var på en skole, hvor musik var prioriteret meget højt.

"Man kunne mærke, at de sang hver morgen på den her friskole. En gruppe havde valgt at spille en sang, de havde sunget, fra de var helt små: Bænkebidderblues. De havde trukket fordybelsesområdet 'musikliv', og så ville de snakke om, at det er musikliv, at de har sunget den sang. De spillede også Michael Jackson - så de spænder vidt".

En anden ting, han hæftede sig ved var, hvilke valg eleverne havde taget.

"Det fede ved den her eksamen er, at selv om man er en del af et stort orkester og kun spiller claves, så har man en rolle. Noget af det, vi kigger på er også, om eleverne har taget fornuftige valg. Altså eksempelvis skal den værste sanger, nok ikke synge, men man kan sætte ham til at spille trommer, og det kan han gøre rigtig godt".  

Han fik en virkelig god fornemmelse af afgangsprøven i musik.

"Det var virkelig god oplevelse for både eleverne, jeg og læreren".

Madkundskabslærer: Gennemfør afgangsprøven - det er en stor fornøjelse 

Underviser både 7.- og 8.-klasser på samme tid

Kevin Nilssøn Ørum har selv to valghold. 10 elever i 8. klasse og 7 i 7. klasse.

Undervisningen af eleverne foregår på samme tid, selv om han ville ønske, at de var delt op på klassetrin. Det betyder, at han skal lægge årsplaner for to år ad gangen.

"Jeg har foreslået ledelsen, at vi havde fire timer med den ene klasse i lige uger og fire timer med den anden klasse i ulige uger. På den måde ville der være tid til fordybelsen", siger han.

En af de ting, som han kæmper med i sin egen undervisning er, at få eleverne til at øve sig på instrumenter, når de er hjemme.

"Mange tror, at de kan klare det med de to timer på skolen om ugen på skolen. Det er svært at få dem til at forstå, at der skal mere til for at blive professionel musiker. Jeg har prøvet at være bussemand, eller den opmuntrende lærer, men der er ikke mange, der øver sig. Og det kan man se det til eksamen".

Lempelser i årets prøver hjælper ikke valgfagene