Konica Minolta fortæller, at lyden af eksplosionen på Tatsuno fabrikken i Japan blev hørt kl 17.50, og at der opstod en brand i produktionen. Ti minutter senere var brandmænd i gang med at slukke ilden, og 20.40 var den helt slukket. Ingen mennesker kom til skade ved eksplosionen.

Eksplosion i Japan giver danske skoler printerproblemer

Du må kun printe, hvis det er absolut nødvendigt. Sådan lyder beskeden til rigtigt mange lærere for tiden. Siden sensommeren har det nemlig være overordentligt svært at skaffe toner til skolernes printere. Er det ikke løst til sommer, kan det give problemer til prøverne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Påfyld toner".

Beskeden er irriterende, når man lige skal til at kopiere til 5.b. Men normalt er det kun et spørgsmål om fem minutters forsinkelse. På mange skoler vil den slags ske helt automatisk, fordi de store printere selv giver besked til leverandøren, som så sender nye tonerpatroner.

Men så let er det langt fra for tiden. Det er nemlig blevet svært at skaffe tonerne.

"Vi har manglet toner siden slutningen af november. Lærerne har ikke kunne producere det materiale, de plejer, særligt til de små klasser, hvor de jo ikke bare kan bruge portalerne. Så vi har måttet sætte penge af til at købe engangsmateriale", fortæller skoleleder på Trongårdsskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune Stine Arnfred, som oplyser, at skolen normalt tager 1.000.000 kopier om året.

Hvad gør vi, hvis det ikke er løst inden prøverne?

På Skelgårdsskolen i Tårnby Kommune fortæller administrativ leder Marlene Helsholt det samme.

"Der har været problemer fra sensommeren og frem til nu. Det er jo meget godt, at det får os til at tænke os ekstra godt om, når vi printer, men vi går nogle prøver i møde til sommer, hvor elevernes opgaver skal printes og sendes til censor. Der er en del måneder til, men jeg kan ikke lade være at frygte lidt, hvad der skal ske, hvis det ikke er løst inden".

De understreger begge, at printerproblemerne ikke er en katastrofe. For lærerne er gode til at tænke i alternativer.

Men lærerne har ikke ligefrem har brug for flere ting at bøvle med i hverdagen oven i alt det arbejde, de har haft med coronarestriktionerne.

"Det er jo en ekstra sten i skoen, som lærerne virkelig ikke har brug for. Og helt grotesk er det jo så, at vi er pålagt at printe klasselister ud, hver gang eleverne skal testes, for at poderne kan tjekke, hvilken elev de tester. Det har vi påtalt og bedt om, at eleverne i stedet kan selvteste to gange om ugen", fortæller skoleleder Stine Arnfred.

Pandemien og eksplosion i Japan

Men hvorfor kan skolerne ikke få printerpatroner?

Først og fremmest er det her ikke kun et problem på skoler. Meget elektronik har været ramt af manglen på de såkaldte semiconductors, som er den lille chip der danner grundlag for hukommelsen i elektronisk udstyr. Det rammer også printere og gav allerede sidste sommer problemer.

Samtidig har coronanedlukningerne ramt mange havne, og oveni er der stadig udfordringer efter det fragtskib, der lå på tværs af Suez-kanalen.

Dertil kommer, at den største af de tre printerleverandører, skolerne kan benytte sig af i indkøbsaftalen SKI - Konica-Minolta Business Solutions Denmark A/S -, har haft en særlig stor udfordring. 

"Vi havde en eksplosion på den ene af vores to tonerfabrikker i Japan. Lykkeligvis var der ingen, der kom til skade, men det gjorde, at vi var nødt til at lukke ned og undersøge årsagen, og det har selvfølgelig givet en del forsinkelser", fortæller servicedirektør i Konica-Minolta Henning Knudsen.

Eksplosionen på Tatsuno Factory j Japan blev evalueret i tæt samarbejde med lokale brand- og politimyndigheder og en ekstern, uafhængig tredjepartsorganisation, og det viste sig, at statisk elektricitet genereret under tørringsprocessen havde forårsaget en støveksplosion.

Med en ny produktionsmetode kunne de eliminere risikoen for, at problemet opstår igen, og fra november var de oppe og køre på fuld produktion på ny. Men dermed er problemerne desværre ikke løst.

"Jeg ville ønske, jeg kunne sige, at nu er der ingen problemer mere, men ligesom alle andre er vi ramt af transportudfordringerne. Asien er jo hårdere ramt end vi er herhjemme, og selv om vi prøver at få tonerne fragtet med fly i stedet for skibe, er det ikke muligt at få det hjem, vi har brug for", fortæller Henning Knudsen.

Leverer også til hospitalsvæsenet

Han er helt med på, at skolerne har brug for tonerne, og han forsikrer, at de gør alt, hvad de kan - fx sender de halve patroner afsted, så alle får noget i stedet for at nogle må være helt uden.

Men han leverer til hele det offentlige i Danmark, og de har også måttet prioritere efter, hvor behovet har været mest kritisk - fx i hospitalsvæsenet.

"Jeg er helt klar på, at der er et behov til prøverne til sommer, og det vil vi bestemt være opmærksomme på. Jeg har en helt klar forventning om, at det er løst til den tid. Men det er jo ting, der er uden for vores kontrol, og vi gør alt, hvad vi kan".

Lokal produktion gør forsyningen nemmere

Ifølge SKI har 90 procent af kommunerne, som benytter SKI-aftalen, printere fra Konica Minolta.

De to andre leverandører af printere til skolerne via Ski-aftalen er Atech og Ricoh Danmark.

I Atea A/S fortæller kommunikationsdirektør Maja Brenøe, at de også har udfordringer.  

"Det er hele det globale marked, der har problemer med levering både grundet coronasituationen og skibet i Suez-kanalen, som har skubbet leveringer på alle mulige typer varer".

Ricoh har ifølge administrerende direktør Søren Krogh-Nielsen haft fokus på at producere lokalt hele vejen igennem deres 86-årige historie. Og det giver netop nu nogle klare fordele. 

"Vi har ingen udfordringer med at levere toner. Vi skal nemlig ikke vente på at få dem sendt fra Japan. Selve farvepulveret får vi fra Asien, men det vejer ikke meget, og så foregår påfyldningen med robotter lokalt her i Europa. Selvfølgelig bliver vi også ramt på supply chain som alle andre, men vi har prioriteret, at driften for vores kunder er det vigtigste, så vi kan fint levere".