Krav om udbud gør speciallærere utrygge

Lærerne på Center for Specialundervisning for Voksne i Aarhus kan ikke være sikre på, at de har et job efter sommerferien. Kommunen vil lade andre byde på deres arbejde med at undervise sindslidende for at presse prisen på opgaven i bund.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aarhus Kommune har besluttet at konkurrenceudsætte Center for Specialundervisning for Voksne, CSV-Aarhus, og den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse, STU, som er placeret under Lyngåskolen. Ifølge planen skal vinderne af udbuddene overtage undervisningen den 1. august 2012.

"På grund af en stor besparelse blev fire af vores kolleger fyret i januar. Siden har vi været igennem to sparerunder mere. Nu er stemningen yderligere trykket af kravet om konkurrenceudsættelse, fordi vi ikke ved, hvordan det stiller os", siger Jens Brejnrod, der er tillidsrepræsentant for de tilbageværende 12 speciallærere.

 

Besparelser vil presse lærernes arbejdstid

Lærerne frygter ikke alene, at de med en anden arbejdsgiver end kommunen vil få forringet deres løn- og ansættelsesvilkår. De er også usikre på, hvilke besparelser en ny opdragsgiver må ty for at kunne løse opgaven billigere.

"Kommunen vil opnå et provenu på konkurrenceudsættelsen på 10-15 procent. Det kan kun lade sig gøre ved at presse os på vores arbejdstid. Vi kan ikke fastholde det nuværende antal medarbejdere, hvis opgaven skal løses billigere", siger Jens Brejnrod.

Afdelingsleder Hans Jørgen Lodberg ser usikkerheden brede sig blandt medarbejderne.

"Vi ved jo ikke, om det ender med, at vi skal gå fra hus og hjem. Vi kan godt lege med tanken om, at vi kan få job et andet sted, men sådan ser verden ikke ud. Faktisk er man lidt stavnsbundet", siger han.

Lederen gør sig umage med at beskrive kvaliteten

Hans Jørgen Lodberg gør meget ud at beskrive kvaliteten af undervisningen på CSV-Aarhus, når han leverer input til det udbudsmateriale, embedsmænd i forvaltningen er ved at strikke sammen.

"Hvis vi skal måles på kvaliteten og ikke kun prisen, er det vigtigt, at vi beskriver vores arbejde så godt som muligt. Det er ikke kun to streger på bundlinjen, der betyder noget", siger afdelingslederen.

Hans Jørgen Lodberg får hjælp til opgaven af lærerne. Men det er svært at beskrive undervisningen af voksne med psykiske vanskeligheder på en måde, så den kan præsenteres som en vare, man kan tage ned fra hylden, mener tillidsrepræsentant Jens Brejnrod.

"Mennesker med psykiske vanskeligheder har som oftest komplekse problemstillinger. Det betyder, at der er brug for en bred palet af rehabiliteringstilbud, som skal hænge sammen for at give den bedst mulige effekt. Ud over undervisning består det af bostøtte, botilbud, aktivitetstilbud og behandling. Vi frygter, at undervisning bliver pillet ud af denne sammenhæng ved en udlicitering," siger han.

Allerede interesse for udbudsmaterialet

Manøvren med konkurrenceudsættelse kan påvirke lærernes måde at tænke undervisning på, forudser tillidsrepræsentanten.

"Hvis andre skal kunne byde på os, er vi nødt til på forhånd at sige, hvad der kommer ud af undervisningen - selv om behovet kan være omskifteligt. Men det er svært at afgøre, hvad konsekvensen bliver for kursisterne. De, der synes, at konkurrenceudsættelse er en god ide, vil jo argumentere for, at man kan løse opgaven mere effektivt, men med samme kvalitet", siger Jens Brejnrod.

Alene det at få beskrevet, hvordan undervisningen er individuelt tilrettelagt, er væsentligt, mener Hans Jørgen Lodberg.

"De, der kan finde på at byde på opgaven, tager traditionelt udgangspunkt i, at man underviser i et fag. Det gør vi også, men vi bruger faget som redskab til at arbejde med kursisternes personlige og sociale kompetencer. Den tilgang gør vi meget ud af at beskrive, ligesom vi beskriver vores arbejde med individuelle undervisningsplaner", siger Hans Jørgen Lodberg, der forestiller sig, at oplysningsforbund er blandt dem, der vil byde på opgaven.

"Selv om udbudsmaterialet ikke er kommet ud endnu, er der allerede nogle, der viser interesse for det. Vi har for eksempel haft forespørgsler fra nogle, der vil købe de kreative fag". 

Centret vil selv byde på opgaven

Hans Jørgen Lodberg har selv tænkt sig at byde på opgaven. Han ved dog endnu ikke, om han kan gøre det som center, eller om det bliver løftet op på et højere niveau i forvaltningen.

"Både vores søjlechef og vores centerleder vil gerne have, at vi forbliver i kommunen, så der er ingen tvivl om, at vi byder på opgaven. Men vi kan ikke gøre det billigere, hvis vi skal bevare samme kvalitet som i dag. Jeg har allerede fået lærerne til at løbe meget stærkt, så hvis prisen skal ned, må jeg også slække på kvaliteten", siger han.

Han kan godt lave det samme antal undervisningstimer som i dag ved at sætte flere kursister på holdene, men det går ud over den individuelle tilgang og dermed kvaliteten.

"Målet med mine beskrivelser er ikke at bevise, at opgaven ikke kan løses billigere. Målet er at beskrive opgaven så sandfærdig som muligt. Hvis andre så kan se, at de kan gøre det til en lavere pris og med samme kvalitet, så er det sådan, det er. Men vi bruger meget energi på at evaluere og justere vores tilrettelæggelse, så jeg kan ikke få øje på, at man kan gøre det mere effektivt", siger Hans Jørgen Lodberg.

Læs artiklen fra Folkeskolen om konkurrenceudsættelsen af den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse, STU, på Lyngåskolen. Klik her: Prisen på specialundervisning presses i bund.