Yasmin Bismark Kullab og Mohamad Acmad Zatiti fra 8. klasse på Tornhøjskolen i Aalborg får meget mere ud af undervisningen, synes de, nu hvor der er to lærere i klassen.
Yasmin Bismark Kullab og Mohamad Acmad Zatiti fra 8. klasse på Tornhøjskolen i Aalborg får meget mere ud af undervisningen, synes de, nu hvor der er to lærere i klassen.

Ingen vikar siden sommerferien

To lærere i alle timer gør en forskel. Skolen er blevet et bedre sted at være efter sommerferien. Det fortæller Yasmin Bismark Kullab og Mohamad Acmad Zatiti fra 8. klasse på Tornhøjskolen i Aalborg.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Man kan få meget mere hjælp fra en lærer", siger Mohamad, som har en vane med at smække kondiskoene på bordet og vippe let på stolen, mens han samarbejder med en klassekammerat om matematik- opgaverne. Også selv om en lærer har sagt, at fødderne skal blive på gulvet. "Jeg er megadårlig til matematik. Men nu sidder jeg ikke bare med opgaven og kigger. Nu får jeg hjælp", siger han.

Yasmin mener, at hun oplever en faglig fremgang efter sommerferien.

"Vi har haft to lærere i dansk siden 3. klasse. Så det er ikke nyt, at der er to i klassen, men det er nyt, at det er i alle fag", siger Yasmin. "Jeg oplever, at der er større positiv effekt på faglige resultater".

Begge elever er enige om, at det, at de altid kender lærerne, og at lærerne altid kender dem, gør den største forskel. "Vi har ikke haft vikar siden sommerferien", konstaterer Mohamad.

"I stedet for at det er en fremmed vikar, som man ikke kender så godt, så er det en lærer, som man er tryg ved, og som man har haft før. En lærer, som ved, hvad der skal ske. Læreren kender ens behov og kan bedre hjælpe, og det bevarer roen i klassen", siger Yasmin.

Eleverne kan også godt mærke, at lærerne forbereder undervisningen sammen.

"De kan forklare det på hver sin måde, så bliver det lettere at få fat i det, vi har om. Det kan også være, at de har to forskellige synspunkter, som de kan sammenligne i undervisningen. Man kan også mærke, at de har flere ideer til at forberede undervisningen", siger Yasmin.

Især giver det bedre undervisning, når matematik bliver delt op efter niveau, synes de to 8.-klasseelever.

"I matematik fokuserer lærerne nu meget mere på ens niveau. Før havde vi alle mere det samme. Nu ser de på, hvad vi er gode til, og hvor vi skal have mere hjælp", siger Yasmin.

"De, der ikke er så gode til det, får hjælp et sted, og de, der er middel, får et sted, og de, der er gode, et andet sted. Det er godt. Man lærer simpelthen bedre", siger Mohamad, der føler, at han har fået bedre styr på matematik i dette skoleår.

"I 6. og 7. klasse var jeg megadårlig. Men nu kan jeg faktisk genlære det, jeg mangler. Lærerne kender os, så de går direkte over til os, når de ved, at vi har udfordringer - også uden at vi spørger".

Powered by Labrador CMS