Anne-Kirstine Kristensen har tidligere skrevet bachelor i håndværk og design om, hvordan man underviser i innovation.

Håndværk og design spiller en vigtig rolle i elevernes dannelse

Der er i den grad mulighed for at give eleverne dannelse i håndværk og design. Både ved at udvikle dem til at skabe og være kreative. Men også i et bredere perspektiv, fortæller håndværk og design-lærer Anne-Kirstine Kristensen i en ny bog om dannelse i alle fag.

Publiceret
Anne-Kirstine underviser i dag i håndværk og design, men har også eleverne i andre fag. Og med mange omlagte uger kan hun lade eleverne arbejde mere frit med de projekter, hun har sat i gang.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Håndværk og design rummer nogle spændende og unikke forudsætninger for dannelse. Det giver enestående vilkår for at arbejde med noget håndgribeligt, hvor man kan identificere et behov, lege, undersøge, udfordre sig selv og materialet for at udvikle og teste ideer, reflektere, beslutte, udføre og evaluere. Alle disse elementer indgår som en del af en dannelsesproces", lyder det fra Anne-Kirstine Kristensen i den nye bog "Dannelse i alle fag".

Anmeldelse: Ny bog til en ny tid

Hun er ikke et øjeblik i tvivl om, at håndværk og design spiller en vigtigt rolle i elevernes dannelse, og hun mener, at det nye fag har endnu bedre muligheder for det, end sløjd og håndarbejde havde, fordi der er kommet større fokus på designprocessen. Selv var hun en af de første der blev uddannet med det nye linjefag fra daværende Skive Seminarium, hun skrev bachelor i faget om at undervise i innovation, og hun arbejder i dag på Sydvestmors Friskole.

Arbejdet med innovation i håndværk og design ændrer lærerollen

I bogen fremhæves også af andre af forfatterne den æstetiske dannelse, som håndværk og design kan bidrage til. Men for Anne-Kirstine Kristensen er det vigtigt at understrege, at håndværk ikke alene handler om at udvikle evnen til at være skabende og kreativ:

"Målet er også i et meget bredere perspektiv - via de samme kreative og praktiske processer   - at støtte alle elevernes evne til at samarbejde med andre, tænke frit, gribe ind i verden og forundres med det mål at udnytte kreativitetens dannelsespotentiale".

Kreativitet er vigtigt for alle mennesker

Hun beskriver, hvordan lærerens rolle er at skabe en styret proces, som giver eleverne mulighed for via leg, læring og refleksion at opnå en erkendelse af deres egne styrker og udfordringerne, så de bliver modige og tør at tage ansvar. Og det er vigtigt for alle elever - ikke kun dem, som umiddelbart er tiltrukket af kreativt arbejde.

"Uanset om et menneske rummer et stort kreativt potentiale eller ej, så er faget håndværk og design med til at udvikle elevernes almenmenneskelige dannelse i form af selvforståelse, socialt samspil, ansvar og initiativ. Eleverne udvikler via faget og processerne en bevidsthed om deres egen rolle. Det er et vigtigt element i dannelse for alle og ikke kun for en kreativ elite", forklarer hun.

Model med ikoner til eleverne

Hun har selv udviklet en model, som hun bruger i sin undervisning - baseret på en række modeller for kreativt arbejde.

"Man støder på mange forskellige modeller til faget. For mig handler det om at skelne mellem de forskellige faser - hvornår leger man, hvornår tester man, hvornår udfører man ideen osv. Og så fungerer det godt for mig at arbejde med ikoner. Så snakker vi om faserne ud fra modellen i klassen. Nogle vil jo gerne skynde sig til at komme i gang, mens andre vil lade fantasien flyve hele tiden. Så kan det være godt at gøre dem bevidste om, hvor i processen de er", siger hun.

Kilde: Anne-Kirstine Kristensen/Dannelse i alle fag

Ved at arbejde ud fra modellen oplever hun at få meget gennemarbejdede produkter, som eleverne bliver stolte af - både af det endelige produkt, men også af processen, som hun mener i virkeligheden er det vigtigste.

Det er vigtigt for hende, at eleverne oplever læringsglemsel, som professor Lene Tanggaard kalder det. Når det virkelig fungerer, er eleverne i flow og elsker det, de laver. Så vil de ofte også gerne have materialer med hjem eller arbejder videre i frikvarterne. Og de er ofte i gang, før hun kommer til timen. Derfor er det også vigtigt, at de kan få lov til at arbejde med noget, de brænder for. Uanset om det er noget hun selv har høj kompetence inden for.

"Jeg håber absolut at de kommer ud og laver noget, som jeg ikke ved hvad er endnu. Så udvikler vi det sammen. Jeg havde elev, som ville hækle en blomst, og det er nok 10 år siden jeg har prøvet at hækle. Så sætter vi os ned og tegner blomsten som hun vil tage udgangspunkt i - hvis vi gik på youtube med det samme, ville det jo blive styrende. Så fandt vi sammen ud af, hvordan man hækler, og her fik hun lidt tid alene på youtube. Det endte med, at hun fik garn og hæklenål med hjem, fordi hun gerne ville fortsætte".

Hun har også haft elever, der gerne ville have runde ben på deres skamler. Hun har ikke selv drejekompetencer, men fik så nogle ældre mænd, der kommer og drejer på skolen, til at undervise og hjælpe eleven.

"Jeg er helt med på, at der var langt bedre håndværksmæssige kompetencer hos lærerne i sløjd og håndarbejde. Og ligesom med lokalerne, ville det selvfølgelig være endnu bedre, hvis vi kunne have det også. Men når vi nu ikke har fået det, så kan vi jo tage udgangspunkt i, hvad vi kan få til at virke - og det er jo også vigtigt at lære eleverne, at man ind i mellem skal række ud og bede om hjælp fra nogle, der kan noget bedre end en selv".