Bløde værdier må ikke glemmes

De bløde værdier er så enormt vigtige i skolen, at de ikke må glemmes i fagene

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En af de mest velbesøgte workshopper ved F2000-konferencen i Bella Centeret i sidste uge var 'Hvad gør vi ved de bløde værdier i folkeskolen?'

Et godt spørgsmål i en hård tid, som man siger.

'Der er så meget fokus på det faglige, så vi må finde ud af, hvordan vi får de bløde værdier ind i vores årsplaner og daglige arbejde', begrunder Birgitte Sabroe Poulsen, afdelingsleder på Vallerød-Skolen, sit valg af workshop. Der er i alt cirka 100.

'Det er vigtigt at definere de bløde værdier', siger hun efter oplægget. Ordene står i lov, planer og regler, men 'vi skal selv definere indholdet af dem'.

'Desuden er samtalen et vigtigt redskab, når de bløde værdier skal evalueres. De bløde værdier er så enormt vigtige i skolen, at de ikke må glemmes i fagene', fastslår Birgitte Sabroe Poulsen.

Konsulent på Pædagogisk Center i Albertslund, Ulla Spanggaard, kommer forbi og siger, at i dag 'tør de færreste give sig i kast med at arbejde med bløde værdier. Du kan se, det her er det eneste sted i programmet, der er om bløde værdier'.

Oplægsholderen Ingrid Fabricius, der er leder på Genner Skole, som var med i det såkaldte KIF-projekt, har lige været til skolekonference i Nordisk Råd.

'De andre nordiske lande spørger, hvad er det med de bløde værdier, I taler så meget om? Men danske lærere véd, hvad bløde værdier er, nu skal de bare defineres og beskrives'.

Man kan for eksempel have oplevelse og samarbejde som blødt mål i et givet forløb, forklarer Ingrid Fabricius. For at kunne evaluere, om eleven så rent faktisk har haft oplevelser i forløbet, der for eksempel har taget tre måneder, skal læreren have nogle parametre. Eksempelvis: er der tegn på, at eleven har brugt sin krop, anvendt sin oplevelse, fået tilført ny viden gennem sin oplevelse? . . .

Det mest anvendelige evalueringsværktøj er en samtale med eleven på for eksempel 20 minutter ud fra parametrene.

'Det svære er så at gøre samtalen mellem lærer og elev ligeværdig'.

De bløde værdier er under stærk beskydning i disse år?

'Ja, hvis de bliver væk fra lærerne, så har vi et problem'.

jvo