Integration via musik

Musikskolen i Århus vil have etniske musikere frem i lyset og gøre danske børn mere tolerante

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Etnisk musik og etniske musikere skal være mere synlige i Danmark, og danske børn skal have større forståelse for fremmede kulturer. Derfor har Århus Musikskole skabt World Music Center. Det består af seks musikere og dansere fra blandt andet Ghana, Indien og Peru. De laver, sammen med skolebørn på seks skoler, danseopvisninger, der skal fortælle historier fra deres hjemlande.

'Det er kulturintegration, når børnene møder musikerne. Musikken er et universelt sprog. Ved at møde musik fra andre kulturer får børnene også en forståelse for dem', siger Lancelot D'Souza, leder af World Music Center. Han mener, at danske børn kan blive mere tolerante.

'Jeg vil ikke sige, at danske børn er åbne over for andre kulturer. De ved ikke så meget om dem. De hører om dem i medierne og ser dem på gaden. Det svarer til at lære om et land ved at læse en bog', siger Lancelot D'Souza, der selv stammer fra Tanzania.

Det er også et mål for projektet at få de etniske musikere bedre integreret i samfundet.

'Der er cirka syv procent i Danmark, der er fra andre lande. Vores grundidé er, at der er mange ubrugte ressourcer. Der er en stor talentmasse, der nærmest er usynlig. Ved at give dem gode rammer kan vi bruge de ressourcer positivt', siger Lancelot D'Souza.

Han understreger, at undervisningen ikke er ment som underholdning.

'Det er meget vigtigt for os, at kvaliteten er i top. Børnene skal lære nogle færdigheder. De skal både lære at danse og spille musik', siger han. Derfor er lærerne kompetente folk. Der er en danser fra det ghanesiske balletkompagni og en popstjerne fra Mozambique, Abdul Mendes, der ifølge Lancelot D'Souza er lige så populær i sit hjemland, som Thomas Helmig er herhjemme.

Projektet bliver brugt til at undersøge nogle undervisningsformer, der ligger langt fra de danske.

'Mange etniske musikformer har deres egen pædagogik. En afrikaner vil måske danse med 40 børn i en time i træk, mens en dansker vil sørge for, at der er flere elementer i undervisningen', siger Lancelot D'Souza.

Den fremmedartede pædagogik skal analyseres i samarbejde med Århus Dag- og Aftenseminarium. Seminariet vil stille observatører til rådighed, og der vil blive stillet skarpt på emnet på to seminarer.

World Music Center har planer om at udvide sine aktiviteter til en lørdagsskole for alle interesserede. Målet er at lave et ensemble, der spiller musik fra andre kulturer.

kamp