Debat

De unge snubler i ungdomsuddannelserne

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi hører det så ofte, at en søvngænger kan mumle det som en båndsløjfe: »Mange unge - især drenge - stopper på de tekniske skoler«.

Jeg tror, udfordringen er at komme væk fra de tykke bøger!

Når min gamle farfar (gået ud af den stråtækkedes 7. klasse) kunne forudsige denne udvikling - ja, så er der i grunden ikke noget overraskende under solen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Farfar sagde for 30 år siden: »Hvis de afskaffer mesterlæren, vil der være mange unge riddere, der knækker sammen som en foldekniv!«

Og ordene er ikke til at vride ud af min hukommelse. For er uddannelsernes akilleshæl ikke netop en blind tro på bøger og fotokopier?

Vi lærer forskelligt. Og ikke alle trives med tykke bøger. Men fint skal det være, og teknisk skole fik pludselig en gymnasie-aroma over sig.

Jeg ved det, for jeg var selv dansklærer på en teknisk skole. Læseplanerne i dansk tog farve af gymnasieskolen. Til fordel for hvem? Ingen. Drengene faldt som fluer. Og det er nok også tilfældet med kvinderne på social- og sundhedsskolerne? De tykke teoribøger skræmmer folk væk.

Det koster samfundet kassen!

Hvad er til gavn for eleverne? Og hvad er vejen frem?

Svaret erselvtillid gennem flere praktiske arbejdsformer garneret med variation i læringsstil. Mange unge mænd har ikke de boglige færdigheder. Men de får alle sammen kørekort.

Hvad gør kørelærerne?

Mon ikke de bruger mange forskellige læringsformer?