Jens Smith Kjølby (tv) og Jesper Krog fra Gammelgårdsskolen præsenterede sammen med rådmand for Børn og Unge i Aarhus Thomas Medom og formand i Århus Lærerforening Jesper Skorstensgaard projektet om karakterfrie klasser på Folkemødet på Bornholm.

Lærere i Aarhus gør klar til en 'karakterfri' hverdag

Efter sommerferien skal fem aarhusianske skoler give færre karakterer til eleverne, end de plejer. På Gammelgårdskolen betyder det, at lærerne kommer til at holde flere individuelle feedbacksamtaler med eleverne.

Publiceret

Feedback påskoleskemaet

De kommende 8. klasseselever på Gammelgårdsskolen slipper i både8. og 9. klasse for "hverdagskarakterer" i matematik og dansk. Detbetyder, at eleverne ikke får karakterer for deres danskstile ogmatematikopgaver. 

Derudover får eleverne kun to ud af tre standpunktskarakterer iløbet af året. Den sidste standpunktkarakter plus årskarakterneskal Gammelgårdsskolen give ifølge lovgivningen. 

Hvordan den karakterfri hverdag kommer til at se ud, er stadigpå tegnebrættet. Men Gammelgårdsskolen forestiller sig, at der iløbet af skoleåret kommer til at være seks "procesnedslag" af tretil fire ugers varighed, hvor elever og lærere arbejder medformativ feedback. Nedslagene vil blive delt op mellem dansk ogmatematik.

Her kommer eleverne til at have tre lektioner om ugen, der erafsat til feedback. Den ene vil være en generel feedbacktime, mensde to andre vil være rettet mod enten matematik ellerdansk. 

Derudover vil skolen benytte sig af paragraf 16b til at have tolærere i to af feedbacklektionerne, så eleverne både kan fåundervisning og individuel feedback.  

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne Jesper Krog og Jens Smith Kjølby var ret skeptiske, første gang Aarhus Kommune præsenterede ideen om en karakterfri hverdag på Gammelgårdsskolen.

For dem lød det mest af alt som overarbejde for et meget lille udbytte, da Aarhus Kommune ikke har kunnet få lov til at droppe års- og eksamenskarakterer.

"Men vi blev alligevel bidt af ideen, da vi indså, at der var mulighed for at undersøge, hvordan vi sammen med eleverne kan finde ud af, hvordan de bedst tager imod læring", siger Jesper Krog.

Derfor er begge nu klar til at bruge tre lektioner om ugen i en stor del af skoleåret på feedback til eleverne i de kommende 8.-klasser. 

"Det, der kommer til at ændre sig allermest, er, at vi kommer til at tænke meget mere procesorienteret. Det bliver vigtigt, at vores forløb har nogle nedslag undervejs, hvor eleverne får feedback af os eller af hinanden. Som lærere kommer vi til at have 20 gange 15 minutters individuel feedback med hver enkelt elev på et år", fortæller Jens Smith Kjølby.

Debat: Karakterfri klasser er en god idé

Gammelgårdsskolen har blandt andet udvekslet erfaringer med Odder Gymnasium og Aarhus Statsgymnasium, der har arbejdet med karakterfrie klasser. Blandt andet vil skolen arbejde med formativ feedback.

"Under feedbacken skal vi have fokus på, hvor eleverne er nu, hvor de skal arbejde sig hen og vigtigst, hvad de næste små skridt, som eleven skal tage, er. Derudover kommer vi også til at lave en skriftlig logbog, hvor eleven kan følge op på de mål, som eleven har. I stedet for at sætte et punktum for læring ved at give en karakter, håber vi på at understøtte læringsprocessen for eleverne", siger Jens Smith Kjølby.  

"Men vi kommer ikke til at gøre det i alle fag. Vi har valgt dansk og matematik ud". Giver karakterer ondt i livet?

Selv om de to lærere er begejstrede for det nye feedbacksystem, var eleverne i 7. klasse, der næste år skal have færre karakterer, ikke særligt begejstrede for ideen.

"For dem er karakterer noget nyt og spændende. Derfor blev de faktisk lidt skuffede, da de fik at vide, at de ikke skal have karakterer", siger Jesper Krog.

Forhåbningen er dog, at eleverne alligevel kommer til at mærke, at færre karakterer er en fordel. Både Børn og Unge i Aarhus, Århus Lærerforening og lærerne på Gammelgårdsskolen håber på, at den større mængde feedback og færre karakterer kommer til at tage noget af den stress og pres fra eleverne, som mange undersøger viser, de lider under.

"Vi regner ikke med, at færre karakterer betyder, at der vil værre færre psykisk sårbare børn og unge. Så simpelt er det ikke. For der er mange faktorer, der spiller ind der. Men hvis vi kan give et lille bidrag, så er det vanvittigt vigtigt", siger Thomas Medom, der er rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune.   

Mindre fokus på karakterer letter ikke i sig selv presset på eleverne

For at undersøge, om feedback fremfor karakterer reelt hjælper eleverne, kommer forskere fra professionshøjskolen Via til at følge elevernes og lærernes arbejde.

"Tit står man i klassen og håber, at det, man gør, er det rigtige. Med følgeforskningen kommer vi til at få et praj om, hvorvidt vi er på rette vej, hvilket jeg som fagperson glæder mig til", siger Jesper Krog.

Forsøget kommer til at løbe over to år, så eleverne både i 8. og 9. klasse får færre karakterer end normalt, hvilket ifølge Jesper Krog betyder, at han og hans kollegaer forhåbentlig når at vænne sig til den nye arbejdsmetode, så den i sidste ende ikke betyder ekstra arbejde.  

"Dem, som har prøvet en karakterfri skole af før os, siger, at der i det første år er mere arbejde, men at man allerede på andet år henter tid ved at arbejde med feedback. Så det håber vi selvfølgelig også sker for os".