Internettet bruges allerede meget i de danske skoler

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Over 85 procent af alle danske elever i 7.-9. klasse har surfet på Internettet i forbindelse med undervisningen. Dermed er Danmark et af de lande i verden, hvor Nettet bruges mest i undervisningen. Kun i Luxembourg og Finland går bølgerne på Nettet højere end i Danmark. Det viser, ifølge Undervisningsministeriet, en ny undersøgelse fra The International Association for The Evaluation of Educational Achievement. Også når det gælder den generelle brug af computere i undervisningen, er Danmark helt i top, idet 93 procent af eleverne i 7.-9. klasse bruger computeren i undervisningen. Tekstbehandling er stadig langt den hyppigst brugte software, men brugen af regneark vinder indpas. Og derfor bliver Danmark fremhævet i rapporten. Trods de store investeringer og den forholdsvis pæne elev/computer-ratio er det største problem med IT i undervisningen, at der stadig ikke er nok maskiner, og at der er for få kopier af programmerne. Et andet stort problem er, at mange lærere er usikre på sig selv i forhold til eleverne, når det gælder teknikken. Over halvdelen af landets skoleledere ser det også som et problem, at der ikke er afsat tid i lærernes skema til at udforske Internet-muligheder. IEA er en sammenslutning af en række nationale, pædagogiske forskningsinstitutioner, der samarbejder om international uddannelsesforskning. Danmarks Pædagogiske Institut har stået for den danske del af undersøgelsen og arbejder nu på en dansk udgave af rapporten, hvor der vil blive gået mere i dybden med de danske tal og relateret til den danske IT-politik på området og antallet af computere per elev.j