Nej til læseranglister

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under overskriften 'Nej til læseranglister' skriver formanden for DLF's pædagogiske udvalg, Jørgen Stampe, den 29. oktober i Jyllands-Posten: 'Vi lærere går naturligvis som andre professionelle ind for løbende at vurdere vores resultater og indgå i en fornuftig dialog med eleverne, forældrene, politikerne og befolkningen som sådan om kvaliteten i undervisningen - også om målbare resultater i læsning'. 'Men hvis bestræbelserne går ud på at forbedre indsatsen, er det da efter almindelig sund fornuft fuldstændig irrelevant at offentliggøre navngivne klassers, skolers eller kommuners placering på ranglister. Medmindre man har den grundholdning til mennesker, at de tager sig bedre sammen, hvis de bliver skammet ud og hængt ud'.

Jørgen Stampe minder om, at Danmarks Lærerforening slutter op bag det brede flertal i Folketinget, der - ved beslutningen om at oprette Danmarks Evalueringsinstitut - understregede, at 'formålet med evaluering her til lands ikke er kontrol og rangordning, men bidrag til løbende kvalitetsudvikling. Med streg under udvikling'.