Debat

It-kørekort - hvor kører vi hen du

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

IT er på banen, det er en stor 'overskrift' i folkeskoleloven, det skal bruges i alle fag på alle trin, så nu må vi i gang! Jeg vil gerne påpege, at der er en anden stor 'overskrift' i folkeskoleloven, som også er noget, der skal bruges i alle fag på alle trin, nemlig 'den praktisk-musiske dimension', også kaldet æstetiske læreprocesser.

Det er jo heller ikke noget, lærere generelt er uddannet i, så det vil nok være på sin plads at indføre et praktisk-musisk kørekort for alle lærere bestående af moduler som:

- Sang (teknik og stemmetræning) med akkompagnement på guitar. Prøven består i en indspilning på bånd.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- Billedfremstilling. Forskellige teknikker gennemarbejdes, og modulet afsluttes med en udstilling.

- Drama. Forskellige teorier og teknikker i forbindelse med teaterarbejde og drama i undervisningen. Prøven . . .

- samt lignende moduler i håndarbejde, sløjd, madfremstilling.

- Æstetiske læreprocesser i dansk, matematik, sprog og orienteringsfag.

Det vil være på sin plads at afsætte et halvt år til hvert modul, således at alle lærere om fem år har opnået en passende kvalificering på disse områder.

Det fremgår vel indirekte af ovenstående, hvor mine forcer ligger, og det er da også ment som en provokation.

Jeg finder det helt på sin plads at skulle lære IT i det omfang, det er relevant i forhold til min almindelige undervisning, og også mer end det, men jeg behøver vel ikke at kunne alt? Er meningen med dette IT-kørekort, at en lærer som jeg (og mange andre), der har været lærer i en del år med rimeligt mange ganske vellykkede undervisningsforløb bag mig, skal sidde i år 2003 og føle mig som en ukvalificeret lærer, fordi der måske er et par avancerede IT-moduler, jeg ikke har magtet at tage?

Og skal vi nu alle sammen ensrettes? Det er lykkedes visse folk og medierne at bilde store dele af befolkningen ind, at man er ilde stillet i fremtidens samfund, hvis man ikke kan IT i ganske høj grad, men man glemmer vist, at hvis man kun beskæftiger sig med IT, mangler man nogle væsentlige sider af tilværelsen, som hører med til det at være menneske - en vis balance bør der være, og så vidt jeg har forstået teorien bag team-tanken, er det meningen, at man skal sætte team sammen om en klasse af forskellige lærere med forskellige ressourcer og således dække så bredt et spekter af kompetencer som muligt. På den måde kan den enkelte lærers særlige kvalifikationer udnyttes optimalt, og vi kan tilgodese børnenes forskellige måder at lære på bedst muligt (jævnfør nyere forskning om læring samt folkeskolelovens formål paragraf 1).

Mangfoldighed er vigtig. jeg tror på, at hvis vi præsenterer eleverne for forskellige mennesketyper og undervisningsformer, -materialer og -metoder, kan vi befordre en mangfoldig tankegang og undgå ensretning og mangel på forståelse for folk med andre værdier.

Det er bestemt i orden, at vi som lærere skal være levende, i bevægelse og både udvikles og udfordres, men lad os slå til lyd for rimelighed i kravene.

Marianne Bager

Århus