Debat

Hvad er en lokalaftale?

Vi skal på kongressen til efteråret have en grundig diskussion af – hvad er en lokalaftale? Er det en arbejdstidsaftale? En administrativ forenkling, en forståelse af uklarheder i lov409 eller noget helt fjerde?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min tale på dagens ekstraordinære kongres i Danmarks Lærerforening:

"Først og fremmest vil jeg gerne rose jeres indsats – ønske tillykke med ja’et og opfordre til, at vi nu – lige gyldig om man har stemt ja eller nej (som mig) trækker i samme retning – det vil jeg gerne give håndslag på! Den med arbejdstøjet vil jeg dog ikke bruge – det synes jeg nu nok vi har været i hele tiden – det håber jeg også I, i Hovedstyrelsen har været?

Jeg vil tage udgangspunkt i forherligelsen af de Lokalaftaler der i disse tider indgås rundt omkring i landet. De bliver stolt puttet på det dertil placerede danmarkskort på DLF’s hjemmeside. En lokalaftale kan være god, mindre god eller decideret ringe. Jeg vil opfordre til, at man overvejer, om ikke der skal være en slags graduering – vi kender den ude fra skolerne. Røde, gule og grønne opgaver – i dette tilfælde aftaler.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Der ærgrer mig grænseløst, at vi er nået dertil, at vi som forening fejrer med en skåltale, når en kommune indgår en aftale om undervisningsmaks. på 27 lektioner? 27 lektioner! Jeg ved det er en sejr mange steder, men det viser jo med alt tydelighed, at vi har fejlet – eller måske nærmere er blevet blokeret langt væk fra bolden…

Anders du sagde i din indledning – ”Vi skal have alle med!”

Løbet er nok kørt ift. til en central arbejdstidsaftale for alle lærere og undervisere i Danmark – men derfor må vi da stadigvæk forsøge! Vi må som forening vise, at vi ønsker ens vilkår for vores medlemmer – lige gyldigt om de arbejder i Vejen, Holbæk, Ballerup eller Lolland-Falster!

Jeg tænker at en af opgaverne hos DLF må være – ”At få alle med!”… Og ”med” betyder ikke en ”lokalaftale”!

Vi skal på kongressen til efteråret have en grundig diskussion af – hvad er en lokalaftale? Er det en arbejdstidsaftale? En administrativ forenkling, en forståelse af uklarheder i lov409 eller noget helt fjerde?

Jeg ved evalueringen af hele forløbet skal gemmes til den ordinære kongres. Jeg vil dog gerne lige nævne, at jeg er ekstremt ked af den måde ”forliget” blev præsenteret på. Jeg ved godt Anders, at du i hvert fald på OK18-mødet i København undskyldte, den noget kiksede exit fra ”Forligsen” og den efterfølgende noget begrænsede kommunikation om forløbet. På sin vis forstår jeg det godt – hvem ønsker at træde ud og ødelægge en fremragende fest J Det kunne nok også have reduceret kraftigt i den meget skingre debat på FB J

En lille opfordring... De fleste er vel klar over, at en kommende aftale – hvis der nogensinde kommer én – skal være omkostningsneutral – i hvert fald jo mindre der sker mirakler på Christiansborg.

Tid på opgaverne må alt andet lige være gratis. Det lyder umiddelbart som en ubetydelig ting, men det vil betyde alverden. Det ville lukke den ladeport, som opgaveoversigten pt. er. Tænker den umiddelbart vil være gratis – i udgangspunktet… Men den vil betyde, at lederne nu rent faktisk må betale overarbejde eller fjerne opgaver de utallige gange om året, hvor nye og spændende opgaver vælter ind ad døren.

Spørgsmål - Hvordan kan det enkelte medlem følge kommissionens arbejde? Får den en hjemmeside? Nyhedsbrev eller hvordan?

Og hvis man nu ikke på skolen kan mærke forandringer det kommende år? Hvor ringer man så hen?

Og til Thomas fra KL – send flere fjedre!!! (man skulle nok have været dér :-))

Til sidst - Det vi har lært af OK18 må være, at vores krav til arbejdstid ved OK21 skal være så lærerne kan forstå dem! Denne gang gjorde vi alt for, at alle andre kunne forstå dem! Det resulterede desværre i, at mange medlemmer ikke forstod dem! Så knivskarpe ”lærerkrav” i 2021 ønskes!

Jeg har også lige et PS – afgangsprøver – jeg var på talerstolen for nogle år siden for at problematisere vilkårene for planlægning og gennemførsel af afgangsprøver. Sker der noget ift. en ensretning fra UVM? Var det på bordet under OK18?

Det er jo pinligt, at man rask væk vurderer en kommune, en skole, en lærer på baggrund af et karaktergennemsnit, når nu forholdene for at føre til ”eksamen” (som det vist hedder nu) er så hamrende forskellige fra kommune til kommune – fra skole til skole…

Mht. til bilag C.1, så undrer det mig en smule, at indhold og didaktik nævnes inden arbejdstid og arbejdsforhold. Men lad nu det ligge…

Tak for jeres tid!