Debat

Undervisningsfaget historie?

Studerendes forsøg på at forklare historiefaget formål

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som anden års studeres på læreruddannelsen, har vi på vores historiehold fået stillet en opgave, som går ud på, at offentligt komme med et bud på, hvad undervisningsfaget historie skal have til formål samt hvad det så sætter af krav til underviseren, her er mit bud:

Undervisningsfaget historie skal hjælpe elever til, ved hjælp af sammenhængsforståelse, at forstå samfundets konstante udvikling, samt påvirkningen på elevens egen livsverden samt andres. Endvidere bør faget forsøge at sikre eleven evnen til, ved hjælp af kildekritisk metode, at vurdere informationer fra omverden og her ud fra diskutere, de forhold, som er gældende for samfunds- og kulturudviklingen i verden.    For, at dette kan blive en realitet sættes der krav til folkeskolens undervisere, de skal selv have de evner og kendskaber som nævnes, men endvidere skal man kunne omsætte dette til betydningsfuld historieundervisning. Undervisning, som gennem historiebrug møder midten af historiebevidsthed og historiefagets kompetencer; kildekritik og kausalitet, med alt hvad disse måtte indeærer, for at sikre elevers forståelse af sig selv, samt andre i det dynamiske samfund vi lever i, hvor der bliver set på, hvorfor noget påvirker os, samt hvem der siger det, hvilken vinkel det siges fra og sammenhængen det siges i. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget