Måden man strukturerer skolen på i Finland er helt anderledes end i Danmark, og læreruddannelserne er også forskellige, lød det fra de lærerstuderendes formand, Jenny Maria Jørgensen.

Debat om læreruddannelsen: Studerende vil diskutere indhold frem for længde

Læreruddannelsen - og dens længde - var igen til debat på DLF's kongres. De lærerstuderende vil inddrages i politikken, mens Anders Bondo Christensen slog fast, at foreningens holdning om en fem-årig læreruddannelse står ved magt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En debat om demokrati udviklede på Danmarks Lærerforenings kongres i dag i mange retninger - blandt andet en længere meningsudveksling mellem formanden for Lærerstuderendes Landskreds (LL), Jenny Maria Jørgensen, og DLF-formand Anders Bondo Christensen.

De lærerstuderendes formand brugte i første omgang sin taletid til at komme med en kort, men kritisk kommentar til processen DLF's politik på læreruddannelsesområdet.

"Jeg vil gerne slå et slag for den demokratiske samtale. Man skal gøre sig umage med at lytte til hinanden og afsøge argumenter. Den demokratiske samtale skal også være vores samtale. Kære kommende kollegaer, vil I ikke godt inkludere os, når I diskuterer, hvordan læreruddannelsen skal indrettes?", spurgte Jenny Maria Jørgensen de delegerede og afleverede en stikpille til DLF, der over de senere år af flere omgange har foreslået  en fem-årig læreruddannelse på kandidatniveau.

"Lad os nu diskutere indholdet, før vi diskutere længden. Lad os gøre læreruddannelsen til den bedste af slagsen. Sammen", afsluttede studenterformanden sit indlæg.

Men i sin opsummering understregede Anders Bondo, at DLF's holdning på området ligger fast:

"Vi har en beslutning om, at Danmarks Lærerforening arbejder for en fem-årig læreruddannelse på kandidatniveau. Det er det, vi arbejder for. Men vi vil gerne samarbejde med LL om, hvordan vi skaber den allerbedste læreruddannelse", sagde formanden fra talerstolen med henvisning til tidligere kongres-beslutninger - senest i 2014.

Fortsat opbakning til femårig læreruddannelse

Men så let fik han ikke lov at slippe:

"Vi skal tale indhold før vi taler konklusion", replicerede Jenny Maria Jørgensen. "Jeg har lige besøgt Finland og talt med uddannelseseksperter og lærerstuderende og lært en masse af, hvordan deres uddannelser er struktureret. Men vores skolesystemer er vidt forskellige. Måden man strukturerer skolen på i Finland er helt anderledes end i Danmark, og læreruddannelserne er også forskellige", sagde Jenny Maria Jørgensen og fortsatte:

"Lad os være konkrete, når vi taler om, hvor vi skal hen med læreruddannelsen. Det er først når vi er konkrete, at vi (de lærerstuderende, red.) kan spille ind og kvalificere den debat, I har i Danmarks Lærerforening. Lad os involvere hverdagens eksperter og være konkrete om, hvad vi vil med læreruddannelsen. Det er fint at diskutere længde, men lad os diskutere indholdet lidt mere".

"Jeg ved godt, at du ikke gider den her debat, Anders"

Og de lærerstuderende stod ikke alene med deres kritik. Line Hultengren fra Københavns Lærerforening gik på talerstolen for at bakke  de lærerstuderende op:

"Fronterne er trukket op. Vi har en hovedstyrelse, der siger, at vi skal have en fem-årig kandidatuddannelse, og de lærerstuderende, der siger, at vi skal tale indhold før vi taler om længde. Lige nu har man overhovedet ikke nok undervisningstimer til at fylde fire år ud. Det er forringede betingelser for, at vi får gode kollegaer ud. Ærligt talt, så synes jeg ikke vi kan være det bekendt", sagde Line Hultengren.

"En kandidatuddannelse vil ikke med et trylleslag ændre vores status til skole-hjem-samtaler og i debatten. Så længe man tror, at vi bare passer børn og at en gymnasieelev kan varetage vores job, så har vi ikke en attraktiv uddannelse. Jeg ved godt, at du ikke gider den her debat, Anders. Men sidst jeg tjekkede, er det os alle sammen der beslutter, hvad for en politik vi fører. Jeg synes, debatten skal åbnes igen på næste kongres, og jeg synes, vi skal lytte til de lærerstuderende", sluttede Line Hultengren .

Bondo: "Vi skal aldrig kopiere læreruddannelsen fra et andet land"

"Det er ikke mig der diskuterer længden, for det har vi besluttet. Vi diskuterer indholdet", svarede DLF-formand Anders Bondo og sagde om inspirationen fra Finland:

"Vi skal aldrig kopiere læreruddannelsen fra et andet land. Folkeskolen er en del af dansk kultur, og det er læreruddannelsen også. Derfor kan vi aldrig overtage den finske læreruddannelse. Men vi kan stadig godt få en masse inspiration fra de nordiske lande, vi har trods alt en rimelig fælles uddannelsestradition".

Anders Bondo Christensen lagde også en kort bemærkning falde om den forestående evaluering af læreruddannelsesreformen fra 2013:

"Jeg er glad for at diskussionen om læreruddannelsen tager fart blandt de politiske partier og jeg håber, at vi kan bruge det kommende år til at intensivere debatten og invitere andre ind, så også er professionshøjskolerne, universiteterne og underviserne på læreruddannelsen byder ind, så vi næste gang der skal laves en reform af læreruddannelsen står på et bedre grundlag end de sidste mange gange, vi har diskuteret det", lød det fra Anders Bondo.