Debat

Fake news – eller bare dårligt journalistisk arbejde?

Så skete det igen, tænkte jeg i går aftes, da jeg på DR’s hjemmeside kunne læse, at landets lærere i 2013 strejkede forud for lockouten.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For tiden viser DR en række udsendelser om de fem statsministre siden Schlüter. På DR’s hjemmeside, er der en tidslinje for hver statsminister, hvor særlige begivenheder er beskrevet kort. Om foråret 2013 stod der i går aftes at læse, at lærerne strejkede forud for lockouten. En forkert oplysning, som jeg efterhånden har temmelig svært ved at se som en fejl. Gentaget så mange gange i nyhedsmedier, at jeg ikke længere kan opleve det som andet end bevidst fordrejning– fake news. Jeg besluttede søndag aften, at jeg mandag morgen ville sende en klage til DR.

Da jeg her til morgen går ind på DR, samme side som i går aftes, er teksten ændret, og jeg kan nu læse en anden version. Her er lærerstrejke ikke nævnt:

”Planer om at ændre reglerne for lærernes arbejdstid får forhandlingerne mellem lærere og kommuner til at bryde sammen. Som resultat forhindrer kommunerne lærerne i at møde op på arbejde. Efter 25 dages konflikt blander regeringen sig og afskaffer lærernes arbejdstidsregler.”

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

http://www.dr.dk/interaktiv/webdok/helle-thorning-tidslinie

En ok ændring? Nej, selvfølgelig ikke. Den ændrede tekst er nu ikke decideret usand - fake, men sand er den jo heller ikke.

Hvad får journalister på DR til at skrive som i de to versioner om lockouten? Skyldes det, at journalister mangler forberedelsestid og derfor ikke kan lave deres arbejde ordentligt, eller har de en skræk for en politisk styret ledelse, der hindrer, at de kan udføre deres arbejde med baggrund i god journalistisk faglighed? Hvis sagen forholder sig sådan, så er der da noget lærere og journalister kan kæmpe sammen om -  tid til forberedelse samt frihed og tillid til journalist- og lærerfagligt at kunne udføre vores arbejde fagligt kvalificeret!