Amerikanske Jerome Schultz er tidligere speciallærer og har gennem sin forskning udviklet et redskab, som lærere kan bruge til at vende negativ stress til positiv stress hos elever med ADHD.

ADHD-konference vil gøre lærere i stand til at handle

Børn med ADHD presser og udfordrer lærere både fagligt og personligt. Derfor efterspørger lærere ofte viden og redskaber, så de kan hjælpe eleverne. Det har fået ADHD-foreningen til at programlægge årets ADHD-konference, så stort set alle oplæg er relevante for lærere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gennem mange år har ADHD-foreningens årlige konferencer handlet om at konkretisere ADD og ADHD som diagnose. Den viden er nu etableret hos de fagprofessionelle, som arbejder med mennesker med ADHD. Derfor retter foreningen blikket mod redskaber, udviklingspotentialer og nuancer på det enkelte menneske med ADHD, så diagnosen bliver koblet med handlekraft. Det kommer ikke mindst lærere til gavn.

Årlig konference sætter nuancer på ADHD

"Vi kan se i vores analyser af de seneste par års konference, at deltagerne i høj grad kommer fra bosteder, dagtilbud, skoler og specialskoler. Det er mennesker, som arbejder på specialområdet, og de har alle brug for redskaber, for børn med ADHD kan være problematiske, men der skal en relativ lille indsats til at gøre en forskel", siger uddannelses- og formidlingschef Susanne Ploug-Sørensen fra ADHD-foreningen. Hun har strikket programmet sammen til årets konference, som foregår i Kolding om en lille måned.

Amerikansk forsker har en grundlæggende viden om lærerlivet

Susanne Ploug-Sørensen har prøvet at lave et så balanceret program som muligt, men hun lover, at stort set alle oplæg er relevante for lærere. Undtagelsen er måske et oplæg om seksualitet. På den anden side er det relevant for lærere, som underviser ældre elever, tilføjer hun.

Konference byder på skolerelevante oplæg om børn og unge med ADHD

Alligevel er uddannelses- og formidlingschefen ikke i tvivl om, hvem hun skal pege på, hvis hun skal fremhæve en enkelt oplægsholder.

"Det er Jerome Schultz, som fortæller, hvordan stress som følgeeffekt af ADHD spiller en større rolle for elevernes indlæring end selve ADHD'en. Han er en kendt forsker i USA og begyndte selv som speciallærer i 1970'erne og har så bygget ovenpå med mere og mere forskning. Så i modsætning til mange andre forskere har han en grundlæggende viden om lærerlivet, og han taler lige ind i en dansk kontekst".

Negativ adfærd kan være et forsvar på kronisk stress

Dr. Jerome Schultz er neuropsykolog og ph.d. På konferencen holder han først et oplæg med titlen 'Stress - den manglende brik i puslespillet om ADHD og indlæringsvanskeligheder', som handler om, hvordan en elevs oplevelse af egne kompetencer kan flytte pilen fra 'god' til 'giftig' stress.

"Mange børn med ADHD og med indlæringsvanskeligheder er i en tilstand af kronisk stress, som over tid påvirker indlæring og hukommelse på måder, som går langt ud over den direkte effekt af ADHD/indlæringsvanskeligheder. Når voksne omkring børnene reagerer på det, de ser som 'negativ adfærd', er det måske en forsvarsreaktion på kronisk stress, som vi skal have mere effektive måder at håndtere for at hjælpe børnene tilbage på sporet", hedder det i programmet om oplægsholderen, som har skrevet bogen 'Nowhere to Hide: Why Kids with ADHD and LD Hate School and What We Can Do About It'.

Forsker stiller konkret værktøj gratis til rådighed

I sit oplæg bruger Jerome Schultz blandt andet forskning, cases, kunst og video for at give tilhørerne en brugbar forståelse af en ny måde at tænke over deres egne reaktionsmønstre til udfordringer og trusler.

"Han har lovet at tage et konkret værktøj med, som kan bruges til at vende negativ stress til positiv stress, som motiverer eleven, frem for at eleven lukker af", siger Susanne Ploug-Sørensen.

Som noget næsten uhørt for en amerikansk forsker stiller Jerome Schultz redskabet gratis til rådighed.

"Det sker ikke hver dag, men Jerome Schultz vil gerne have, at hans værktøj bliver brugt. På et temaspor efter oplægget uddyber han, hvordan man bruger det, så man kan få nogle timer i selskab med ham", konstaterer Susanne Ploug-Sørensen.

Ophold i naturen kan hjælpe forældre og skoler

I et andet oplæg giver sundhedsinnovator Peter Thybo fra Ikast-Brande Kommune en guidet oplevelsestur på kryds og tværs i hjernens neurale netværk, og han stiller skarpt på læringsstile - især med fokus på kroppens og bevægelsens betydning for læring.

Ph.d. stipendiat i psykologi Matt P. Stevenson præsenterer sit forskningsprojekt, hvor han i New Zealand undersøgte, hvor stor effekt ophold i naturen har på koncentration og opmærksomhed hos børn med ADHD. Studiet sammenlignede med effekten af medicin for at undersøge, om ophold i naturen kan bruges som supplerende behandling.

Matt P. Stevenson er ph.d. stipendiat ved Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet, og undervejs i oplægget diskuterer han, hvordan forskning med børn og ophold i naturen potentielt kan hjælpe forældre og skoler

Måske klarer børn med en vis grad af ADHD-træk sig bedre

Hvad betyder det for skolebørn at have en vis portion ADHD-træk?

Det spørgsmål besvarer professor Per Hove Thomsen og psykolog og ph.d. studerende Trine Wigh Arildskov, begge fra Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov i Aarhus, i fællesskab.

De fokuserer ikke på ADHD som en diagnose, men som træk i befolkningen, som alle i en eller anden form har: Fra ingen, lave, moderate til meget udtalte ADHD-træk.  Forskerne fortæller om, hvorvidt forskellige grader af hyperaktivitet, impulsivitet og uopmærksomhed er til stede hos børn, og i hvilket omfang de har negativ betydning for livskvalitet og funktionsevne. Samtidigt belyser de potentielle positive sider af de samme træk: Klarer børn med en vis grad af ADHD-træk sig bedre end børn uden sådanne træk i bestemte situationer?

Så er der oplægget om, hvordan ADHD påvirker et pars sexliv, som også kan være relevant for lærere fra den kompenserende specialundervisning for unge og voksne. Det samme gælder temasporet 'Arbejdsliv med ADHD - hvordan lykkes jeg?'

Du kan komme i selskab med 300 andre

Det er 21. gang, at ADHD-foreningen holder sin årlige konference. I de senere år har det været med omkring 300 deltagere, og det regner ADHD-foreningen også med denne gang.

Konferencen foregår i Kolding torsdag den 7. og fredag den 8. september. Du kan se hele programmet og tilmelde dig via dette link: