Lærer til lærer

Derfor skal du IKKE lave en opgave til elevernes fidget spinner

Du har stress over at skulle inkludere fidget spinners i din undervisning. Du har læst hele Pinterest og fundet adskillige spinneplader på engelsk, du nu bruger alt for lang tid på at lave om til dansk. Du grubler over hvilke opgaver, der skal være på pladen, hvilke aktiviteter eleverne skal lave. STOOOOOP! Læs om hvorfor du ikke skal lave opgaver til eleverne, hvis du gerne vil have dem til at være producenter og tage ejerskab. For så er det nemlig ELEVERNE, der skal i gang!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Du skal ikke lave en opgave til fidget spinneren, fordi du gerne vil

  • sætte elevernes kompetencer og viden i spil
  • have eleverne til at være aktive
  • gøre eleverne til producenter og ikke bare forbrugere
  • give eleverne større ejerskab
  • giver eleverne styrken og selvværdet i at kunne bidrage
  • have mere tid til at støtte eleverne end at forklare din opgave
  • skabe et miljø hvor alle er bidragsydere
  • have et elevcentreret klasserum

Så hvad gør du?

Giv ejerskab!

Du beder selvfølgelig eleverne om at producere opgaver til fidget spinners til hinanden.

Du kan ikke producere en spilleplade til eleverne, der kan give dem samme engagement, ejerskab og refleksion.

Bum.

#Fil 1

Når de selv stiller opgaverne, sætter de gang i mange flere færdigheder og kompetencer end når de blot besvarer dine opgaver.

Fidget spinner og designproces

Fidget spinner og designproces

Vil du gerne dyrke fidget spinners endnu mere, så kan du jo arbejde med designproceseen og 3d-modellering i Tinkercad.

Kuglelejerne kan fx købes over nettet og i skatebutikker.

#Fil 2