Derfor skal du IKKE lave en opgave til elevernes fidget spinner
Du har stress over at skulle inkludere fidget spinners i din undervisning. Du har læst hele Pinterest og fundet adskillige spinneplader på engelsk, du nu bruger alt for lang tid på at lave om til dansk. Du grubler over hvilke opgaver, der skal være på pladen, hvilke aktiviteter eleverne skal lave. STOOOOOP! Læs om hvorfor du ikke skal lave opgaver til eleverne, hvis du gerne vil have dem til at være producenter og tage ejerskab. For så er det nemlig ELEVERNE, der skal i gang!
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Du skal ikke lave en opgave til fidget spinneren, fordi du gerne vil
Annonce:
sætte elevernes kompetencer og viden i spil
have eleverne til at være aktive
gøre eleverne til producenter og ikke bare forbrugere
give eleverne større ejerskab
giver eleverne styrken og selvværdet i at kunne bidrage
have mere tid til at støtte eleverne end at forklare din opgave
skabe et miljø hvor alle er bidragsydere
have et elevcentreret klasserum
Så hvad gør du?
Giv ejerskab!
Du beder selvfølgelig eleverne om at producere opgaver til fidget spinners til hinanden.
Annonce:
Du kan ikke producere en spilleplade til eleverne, der kan give dem samme engagement, ejerskab og refleksion.