Anmeldelse

Bæredygtig fremtid

Omfattende emne - lille materiale

Indholdet spænder meget vidt, og ”Bæredygtig fremtid” placerer sig mellem flere didaktiske stole.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”'Bæredygtig fremtid' er et supplerende læremiddel til natur/teknologi og dansk i 4.-6. klasse om bæredygtighed og klimaproblematikker i den 3. verden relateret til elevernes egen verden”.

Fakta:

Titel: Bæredygtig fremtid

Forfatter: Maiken Rahbek Thyssen, Ole Haubo Christensen

Pris: gratis (+ekspeditionsgebyr)

Sider: 22

Type: Elevhæfte

Forlag: astra

Pris: gratis (+ekspedition)

Sider: 29

Type: Lærervejledning

Ordet "supplerende" fortæller, at læremidlet hverken intenderer at dække indholdet i de to fag på de pågældende klassetrin eller områderne bæredygtighed og klimaudfordringer i den tredje verden. Det ville også have været en voldsom mundfuld.

Det fysiske materiale består af et elevhæfte og en lærervejledning og er struktureret i fire temaer med overskrifterne: "Bæredygtighed", "Fremtidens klima", "Børneliv" og "Gør en forskel".

Til hvert af temaerne findes tv-klip med links fra både lærervejledning og elevhæfte, som antyder, at de også er tænkt som skærmtekster. Adgangen kræver brug af Uni-login.

Materialerne i digital form er gratis. Hvis man insisterer på papirversioner, får skolen en portoudgift. Begge udgivelser kan downloades som pdf-filer, så man selv kan udskrive, og som ”bladrefiler” på issuu, der egner sig bedre til en pc, tabletskærm eller interaktiv tavle. Jeg kan kun opfordre til, at læseren går ind på http://astra.dk/bæredygtigfremtid nu og henter filerne til selvsyn. (Når du nu alligevel er på issuu og har hentet bladrefilerne, så se dig lidt omkring. Issuu kan i høj grad være inspirationskilde til undervisning i mangfoldige emner).

”Bæredygtig fremtid” placerer  sig mellem flere didaktiske stole, og indholdet spænder også meget vidt. Materialet forekommer derfor ikke denne anmelder lige til at gå til. De 17 oplæg i elevhæftet skal sammen med lærervejledningens bemærkninger tænkes ind i passende sammenhænge. Men det er jo også i almindelighed en vigtig del af lærerens arbejde.

Jeg tror, de fleste af oplæggene i elevhæftet vil opfylde deres hensigt bedst, hvis de præsenteres på en interaktiv tavle og gøres til genstand for fælles overvejelser i klassen. Nogle har dog karakter af forsøg eller er aktiviteter, som mest  hensigtsmæssigt – eller kun - kan udføres i små grupper.

Oplæg 5, "Isen smelter”, har forsøgskarakter, men en foreslået anvendelse af hårtørrere, så smeltningen går hurtigere, antyder vist, at man ikke har tænkt sig forsøget udført af små elevgrupper. Der vil i givet fald være logistiske udfordringer såvel med antallet af hårtørrere som antallet af elstik. Hvorfor ikke bare lade isen smelte?

Korrekturlæsning er ikke, hvad den har været. I lærervejledningen side 9 under ”3. Alternative energikilder” står der ”Fx varmer Solen vinden op, så det blæser”. På side 13, ”Elevopgave, Isen smelter”, siges, at: ” ...afsmeltning af is på land bidrager mere til vandstandsstigning end smeltning af havis gør”, og i elevbogen side 5 under ”2. Planters fotosyntese”, hævdes, at: ”Planten bruger ikke selv oxygen ...”.

Fejl af den type er heldigvis lette at rette i et digitalt materiale, hvor papirudgaver formentlig kun trykkes ”on demand”.

I indledningen til lærervejledningen hedder det: ”Målet med 'Bæredygtig fremtid' er, at eleverne opnår faglig viden, indsigt og handlekompetence i forhold til nogle af de problemstillinger, som præger vores tid”. Uanset forbeholdet er det et meget, meget ambitiøst mål, og jeg tror ikke, at det relativt lille materiale i væsentlig grad kan bidrage. Med de aktuelle klassetrin in mente er det heller ikke nogen enkel opgave, forfatterne har påtaget sig. Mulige handlekompetencer bliver let til fnuglette almindeligheder eller helt væk i lysårene mellem elevernes virkelighed og virkelighederne i den tredje verden.

I forordet til lærervejledningen står: ”Man kan vælge at benytte 'Bæredygtig fremtid' i sin helhed, eller man kan vælge at fokusere på udvalgte elementer”. Denne anmelder ville klart vælge det sidste ved at betragte materialet som et inspirationsmateriale til lærerne.

Man kan da også meget bekvemt downloade oplæg og opgaver fra elevhæftet enkeltvis.