Debat

Skole indfører legevenner til udsatte børn

Det begyndte tilfældigt, da en pige fra børnehaveklassen stod og græd ved skolens bod. En pige fra 9. klasse kom forbi og trøstede sin lille skolekammerat, der savnede sin mor. I dag er de to personlige legevenner i frikvartererne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Skoledagen kan være lang, når man savner sin mor, men nu passer pigen fra 9. klasse hende op med legeredskaber og giver hende den tryghed, der skal til for at sikre en god skoledag", fortæller skoleleder Mogens Falk fra Søndermarkskolen i Horsens.

Skolen ligger i et socialt belastet boligkvarter, og halvdelen af eleverne har en anden baggrund end dansk. Skolen bruger bevidst leg i sit arbejde med elevernes trivsel, dels for at få eleverne til at bevæge sig noget mere, dels for at styrke deres relationer.

Barnet oplever den store elev som voksen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Søndermarkskolen har i samarbejde med Gerlev Legepark uddannet legepatruljer i gamle idrætslege, og den har betalt en instruktøruddannelse til to springgymnaster fra 8. klasse. Nu arrangerer de to piger gymnastik en gang om ugen i forlængelse af skoletiden for 45 børn fra 2. til 5. klasse.

Men ideen med en personlig legeven er ny.

"Der har lige meldt sig én til, og vi vil gerne udbygge med flere legevenner. De skal typisk lege med børn, der har problemer med deres adfærd, kontakt og trivsel. Barnet oplever den store elev som en voksen, der er fuldt koncentreret om én elev", siger Mogens Falk.

Der følger et stort ansvar med

Det går ikke ud på at afskaffe gårdvagten, understreger skolelederen

"Der påhviler den store elev et stort ansvar. Legevennen kommer meget hurtigt tæt på den lille kammerat og skal være opmærksom på, hvad der sker omkring hende. Men eleven er stadig den voksnes ansvar, så hvis hun for eksempel bliver indesluttet, skal legevennnen fortælle det til AKT-læreren, som så går i aktion", siger Mogens Falk, der til gengæld er parat til at kvittere med en uddannelse i gamle idrætslege til legevennerne.

"Det er en super uddannelse, som både åbner elevernes øjne for, hvor vigtigt det er at lege, og giver dem nogle kompetencer med at stille børn de rigtige udfordringer".