Mikkel Millgaard vil give lov til, at eleverne kunne løbe ud fra timerne. Han er sikker på, at hvis han advarede dem om, at de ikke ville lære noget af det, så ville de komme tilbage efter lidt tid

Jeg ville give lov til mere

Hvis Mikkel fra 5.c var lærer, måtte børnene gerne løbe ud i gården i timerne, hvis de havde lyst. Han ville bare advare dem om, at de ikke ville lære noget, og så ville de hurtigt finde ud af at komme tilbage

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»En lærer er en, der siger, hvad vi skal gøre. En, der sætter os i gang, og som stopper os, hvis vi gør ting, vi ikke må«. Sådan lyder 11-årige Mikkel Millgaards umiddelbare beskrivelse af en lærer. Men hvis det var ham, der var læreren, så ville han nok give lov til lidt mere end de fleste, mener han.

»Eleverne måtte gerne spise i timerne, både frokost, lidt slik og morgenmad, hvis de ikke havde nået det hjemmefra. Og de måtte sidde, hvor de ville«.

Klassen skulle også indrettes anderledes med sækkestole, puder, lavalamper, en isbar og popmusik, så der kunne være en god stemning. Der måtte også gerne snakkes, men ikke for meget, og så skulle det i højere grad være op til eleverne selv at finde ud af, hvornår de er klar til at blive undervist, og hvornår de har brug for en pause.

»Der skulle være langt flere korte pauser, for når man har to timer ad gangen, så virker skoledagen endeløs«.

Eleverne måtte også gerne være med til at bestemme, hvad der skal foregår. De kunne komme med deres forslag hver mandag, synes han. Noget af undervisningen skulle ligge fast, men han synes, det kunne være fint, hvis eleverne selv kunne sammensætte deres skemaer. Der skulle være en fast mængde, som de skulle nå i løbet af et år, men hvornår og med hvilke lærere skulle de selv kunne bestemme.

»Så kunne man selv vælge, hvilke timer man ville gå til hvornår, og hvilke andre elever man ville have undervisning sammen med«.

Han ville også give lov til, at eleverne kunne løbe ud fra timerne, hvis de havde lyst til det, for han er sikker på, at hvis han advarede dem om, at de ikke ville lære noget af det, så ville de komme tilbage efter lidt tid. »Børn er ikke dumme«.

Hvis eleverne gjorde noget farligt eller var grove ved hinanden, så ville han skælde ud. Men han ville ikke skælde ud over, at de ikke kunne sidde stille i timen.

»Det kan jeg heller ikke selv«, griner han. »Så er det bedre, at mere af undervisningen foregår udenfor. Jeg ville tage på en masse udflugter - ud i naturen, så man kunne svømme eller lære at sejle på søen. Eller ind på Experimentarium eller til Lejre. Det skulle selvfølgelig være noget, man lærte noget af. Men jeg synes, det er vigtigt, at man kommer ud i solen og luften«.

»Matematikundervisningen kunne også sagtens foregå udenfor noget af tiden. Hvis man for eksempel havde om vinkler, kunne man gå ud og måle på blade og træer«. |