Anmeldelse

Sproget med i alle fag

Sproget med i alle fag

Lær sproget, lær om sproget og lær på sproget. - Der er store udfordringer for elever med dansk som andetsprog, når sprogtilegnelsen skal ske parallelt med de fag-faglige læreprocesser. Også for elevernes lærere. Men i dette hæfte er der begavet inspiration at hente

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor forskellige baggrund og forudsætninger end måtte være, er alle skolens elever med dansk som andetsprog underlagt det fælles vilkår, at de skal tilegne sig andetsproget, samtidig med at de skal bruge det som medium for de faglige læreprocesser. Det er en stor opgave for både eleverne og for deres lærere, og det er dette møde mellem sprogtilegnelse og fag-faglig udvikling, som artikelsamlingen "Sproget med i alle fag - andetsprog og didaktik i folkeskolen" sætter fokus på - og gør det godt.

Fakta:

Titel: Sproget med i alle fag

Forfatter: Helle Pia Laursen, Line Møller Daugaard, Ulla Lundqvist, Tore Sørensen

Pris: 135 kroner

Sider: 190 sider

Serie: Undervisningsministeriets temahæfteserie

Type: Hæfte

Forlag: Undervisningsministeriet

Temahæftet fra Undervisningsministeriet består af ni artikler, som er resultatet af aktionsforskningsprojektet "Udvikling af andetsprogspædagogik", der er blevet til i forbindelse med Undervisningsministeriets udviklingsprojekt "Dette virker på vores skole". Se www.dettevirker.dk

At sproget er om ikke det eneste medium så et afgørende redskab for læring, er projektets udgangspunkt. I fem klasser på fem forskellige skoler er der på mellemtrinnet gennemført konkrete undervisningsforløb i henholdsvis dansk, matematik og natur/teknik - alle i tæt samarbejde med en lærer i dansk som andetsprog. Forløbene er efterfølgende blevet analyseret og samlet op i i alt ni temaer, der i hvert sit kapitel foldes ud i en stærk vekselvirkning mellem praksisbeskrivelser og andetsprogsdidaktisk teori.

Med udgangspunkt i de konkrete forløb, der præsenteres med masser af eksempler og samtaleuddrag, udfolder artiklerne repræsentative aspekter af en sproglig bevidst fagundervisning. Praksisbeskrivelserne kobles med modeller for andetsprogstilegnelse og tydeliggør med overblik og systematik, hvor nødvendigt systematisk arbejde med ordforråd er for at give elever med dansk som deres andetsprog mulighed for udbytte af fagundervisningen.

Også modersmålets synlighed er et omdrejningspunkt. Det er givende og inspirerende, og på trods af den detaljerede praksisnærhed formår langt de fleste af teksterne ved hjælp af relevant integreret teori at løfte forløbene op over sig selv og eksemplarisk både anvise og inspirere til, hvordan den sproglige dimension kan inddrages i fagundervisningen.

Samlingen anbefales varmt til mellemtrinslærere og sprogcenterlærere i særdeleshed og til alle lærere med tosprogede elever samt lærerstuderende i almindelighed. Men brug samlingen selektivt og vælg ud efter faglig interesse.

Uden at underkende samlingens øvrige artikler skal lyde en speciel opfordring til mellemtrinnets matematiklærere: Køb bogen eller download gratis Line Møller Daugaards to gode matematikkapitler (kapitel 3 og 4) på www.dettevirker.dk. Læs de to tekster inden næste møde i matematikfaggruppen og mød op med viden, inspiration og konkrete undervisningsstrategier til, hvordan I kan praktisere den sproglige bevidsthed, der er så afgørende for de tosprogede elevers udbytte af undervisningen. Og formentlig også for de øvriges.