Tillidsrepræsentant
4   1079

Tillidsvalgte trækker sig i protest mod ledelse på prestigeskole

Efter længere tid med dårligt arbejdsmiljø kaster de tillidsvalgte lærere på profilskolen Ørestad Skole håndklædet i ringen. Københavns Lærerforening går nu ud med en skarp kritik af forholdene på skolen og bringer sagen videre til direktøren for Børne- og Ungdomsforvaltningen.

"Vores indtryk er, at det er en meget problematisk ledelse, der medfører, at det psykiske arbejdsmiljø er meget betændt, og at folk har ganske store problemer med at overkomme alle opgaverne. Det er et meget presset lærerkorps".

Sådan siger formanden for Københavns Lærerforening, Jan Trojaborg, efter foreningen i sidste uge holdt det seneste af en lang række møder med lærerne på Ørestad Skole. Her kom det frem, at lærerne til næste skoleår skal have ny tillidsrerpræsentant og suppleant.

Artiklen fortsætter under banneret

"De har kastet håndklædet i ringen på grund af arbejdsmiljøet, og fordi de konstant føler sig beklikket af lederen på deres mandat og troværdighed. Derved kan de ikke længere opnå resultater på kollegernes vegne, hvis tillid de ellers har haft hele vejen", siger Jan Trojaborg.

Foreningen har løbende været i kontakt med lærerne på skolen og områdedirektøren for skolerne på Amager, Svend Alleslev, men resultatet af det seneste møde med lærerne på skolen har ført til, at Jan Trojaborg nu går direkte til den øverste chef for Børne- og Ungdomsforvaltningen i København, Else Sommer.

"Vi har 15 centimeter sagsakter på hylden og vores konsulenter besøger igen og igen den samme skole, uden der sker noget afgørende på trods af lokale drøftelser. Jeg føler, vi ikke har noget valg", siger han.

Problematisk holddeling

Problemerne på skolen bunder ifølge flere kilder i en særlig holddelingsstruktur, som skolelederen Henrik Carlsen indførte, da den nybyggede Ørestad Skole startede op i 2011. Henrik Carlsen kom fra en stilling som skoleleder på Assentoftskolen i Randers og er desuden tidligere sportschef i håndboldklubben Aalborg DH.

Holddelingsstrukturen kendes fra sportsverden og indebærer, at eleverne er hjemhørende på et 'basishold', hvor de skiftevis er et år yngre derefter et år ældre end halvdelen af deres klassekammerater.

"Barnet vil på den måde følges med et halvt basishold, nemlig 10-12 kammerater gennem hele sit skoleforløb, mens det hvert andet år er på basishold med 10-12 lidt ældre elever og hvert andet år med 10-12 lidt yngre elever", skriver skolen på deres hjemmeside, hvor der også står, at eleverne starter og slutter skoledagen på deres basishold, men derimellem er delt ind i andre hold.

I praksis giver den nye struktur problemer. Ørestad Skole oplever stor tilgang af elever i de yngste klasser. Dermed oplever eleverne ikke, at de har et fast basishold. Især i indskolingen står den for mange elever på nye hold hvert skoleår, samtidig med, at løbende holddeling i løbet af skoledagen gør, at eleverne ofte skal forholde sig til mange nye børn og lærere.

Ifølge Jan Trojaborg ender ansvaret for at gennemføre den problematiske model hos lærerne.

"Man forsøger sig frem med løsninger, uden at der fra ledelsens side efterfølgende bliver fastsat en struktur, som personalet har været med til at afklare. Mange opgaver om holddeling og aldersintegrering bliver lagt ud til lærerne, der selv må finde ud af det", siger han

Ingen inddragelse

Selvom lærerne ifølge Københavns Lærerforening står med ansvaret, har de ingen indflydelse. I august 2012 ansøgte skolen om og fik dispensation til at fortsætte med den aldersintegrerede struktur. Lærernes erfaringer var ikke inddraget i ansøgningen.

Først i december fik lærerne kendskab til, at skolen havde ansøgt om at forlænge det aldersintegrerede forsøg. Det skete på et forældremøde, hvor et forældrepar havde medbragt skolens ansøgning, som de havde fundet på internettet. Først efter forældremødet fik lærernes tillidsrepræsentant ansøgningen udleveret af skolelederen, og i januar 2013 skrev lærernes Faglig Klub et brev til ledelsen.

"Lærerne mener, at der er uoverensstemmelser i forhold til lærernes erfaringer og ansøgningens formuleringer. Vi havde gerne set, at vores betragtninger på projektet havde afspejlet sig i ansøgningen", står der i brevet, som afsluttes:

"Gennem de seneste 1½ år har lærerne gentagende gange givet udtryk for, at vi ønsker en åben debat og en evaluering af vores måde at aldersintegrere og holddele. Vi håber at dette arbejde snarest kan påbegyndes".

I februar 2013 foretager Københavns Kommune en trivselsundersøgelse blandt personalet på alle kommunens skoler. Ifølge Jan Trojaborg har lærerne på Ørestad Skole ikke kunne få udleveret denne af ledelsen.

"Da de så går videre i systemet, udleverer ledelsen nogle papirer, men ikke dem allesammen, finder de senere ud af", siger han.

Blandt de sider, der mangler, er en oversigt, der viser, at to adspurgte i undersøgelsen føler sig mobbet af en leder på skolen. Desuden mangler en oversigt, der viser, at 13 procent af personalet i løbet af to år har været sygemeldt længere end 14 dage - to tredjedele af psykiske årsager som for eksempel stress.

Resten af trivselsrapporten afslører, at Ørestad Skole halter efter resten af skolerne i København, når det kommer til personalets trivsel. Formanden for de københavnske lærere er ikke overrasket.

"Der bliver slukket brande og lavet lappeløsninger konstant, så lærerne får aldrig evalueret de måder, de har prøvet at organisere sig på. De fægter sig frem uden at kunne se en rød tråd, og det er klart, at det holder man ikke til i længden", siger Jan Trojaborg.

Skolelederen sygemeldt

Tillidsrepræsentant på skolen, Linda Hansen, bekræfter, at hun og suppleanten trækker sig, men henviser derudover til Københavns Lærerforening for kommentarer.

"Vi har som tillidsvalgte naturligvis et tæt samarbejde med vores faglige organisation. Vi kan bekræfte, at Københavns Lærerforening løbende har været inddraget og deltaget i drøftelser omkring centrale forhold på skolen", siger hun.

Ørestad Skole oplyser, at Henrik Carlsen per 20. juni er sygemeldt 14 dage på grund af en skade, og derfor ikke kan svare personligt på kritikken. Konstitueret skoleleder Mette Nicolaisen skriver i en mail til folkeskolen.dk:

"Jan Trojaborg kommer med en række påstande, som vi anerkender er hans opfattelse. Jeg og dele af lærergruppen kan imidlertid ikke genkende hans udlægning. Han tegner et billede af samarbejde, trivsel og arbejdsmiljø på vores skole, som er forskellig fra vores egen opfattelse af situationen. Vi har en proces kørende for at få løst de udfordringer, der er, men den proces kører vi internt."

Områdechef Svend Alleslev henviser til administrerende direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen Else Sommer, som ikke ønsker at komme med konkrete kommentarer om Ørestad Skole, men oplyser, at forvaltningen er i løbende dialog med skolen.

"Når vi hører om mislyde og uenighed af denne karakter på en af vores skoler eller institutioner, går vi i dialog med ledelsen og medarbejderorganisationen og hjælper dem med den proces, de skal igennem. Vores mål er at finde løsninger i dialog med de involverede, og det er ikke en dialog, vi fører i pressen", siger hun.

Folkeskolen er i besiddelse af alle de nævnte dokumenter i denne artikel.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julequizzen

Juletrae

Så er det december, og Folkeskolen.dk har sat nogle kasser vin og et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller på højkant i en adventsquiz. Der kommer nye spørgsmål hver søndag i advent, så følg med og forøg dine vinderchancer.

Tricks