Debat

Rollespil giver lyst til læring

Rollespil giver engagerede elever og gør de tørre emner interessante. Sådan lyder budskabet fra Claus Raasted og Jonas Trier-Knudsen i dette gæsteindlæg fra Rollespilsakademiet, der har udviklet et læringsrollespil sammen med Skole i 200 år.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af: Claus Raasted og Jonas Trier-Knudsen

Udflytningen fra landsbyerne til gårdene i 1790'erne. Hvis nogen kan finde på et emne, som lyder mere tørt for en 7. klasse, er det imponerende. Men landboreformer og hverdagsliv blandt bønder har hård konkurrence fra lignende emner, som landets folkeskolelærere hver dag skal have formidlet ud til eleverne. Men det kan gøres interessant, hvis man tør tage lidt utraditionelle metoder i brug.

Det oplevede to 7. klasser på Peder Lykkeskolen på Amager en dag i maj måned. Eleverne blev - i stedet for traditionel tavleundervisning - kastet ud i et rollespil, hvor de fik lov til at lege bønder i slutningen af 1700-tallet. På et par timer fik eleverne indblik i alt fra bønders hverdagsliv til problemer ved at have sine marker spredt ud over for stort et areal. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Den sorte skole vender tilbage

Herhjemme er vi særligt privilegerede på rollespilsområdet, og det kan især mærkes på skolefronten. Vi har Østerskov Efterskole, der udelukkende underviser via ugelange rollespilsforløb, fritidsklubberne har ofte rollespil på programmet og der findes virksomheder, der laver læringsrollespil og afholder kurser som opkvalificerer lærere til selv at kunne bruge rollespil som læringsværktøj. Uden at overdrive alt for meget, kan man kalde Danmark verdensmestre i rollespil.

Vi er nogle af dem, der har gjort det til en levevej at lave undervisningsrollespil. I anledning af 200-året for skolelovene, er det derfor oplagt for os at komme med vores bud på hvordan skolernes historie kan formidles til dem, den betyder mest for: eleverne. 

Sammen med Skole i 200 år har vi udviklet skolerollespillet Fra Sort skole til Friskole, hvor eleverne både får prøvet kræfter med undervisning i forskellige tidsaldre og kommer med deres egne bud på fremtidens skole. Ved at lade dem opleve fortiden, kan de danne sig et bedre billede af den fremtid, de ønsker.

Eleverne tages igennem to skoletimer, der foregår i det nittende århundredes sorte skole og i en nærmest rammeløs friskole i starten af 1970’erne. Efter spillet styres elevernes refleksioner igennem en række workshops, der til slut lader dem formulere hvordan de mener et klasselokale bør fungere. Hvor er grænsen mellem disciplin og frihed? Hvor meget er elevens ansvar, hvor meget er lærerens? Og hvilke styrker ligger der i forskellige typer af undervisning?

Resultatet af spillene og de efterfølgende workshops kan bruges til at give eleverne en samlet stemme i elevdemokratiet og giver dem et levende billede af skolehistorien.

Spændende oplevelser skaber interesse 

Styrken ved undervisningsrollespil som dette er, at man fodrer eleverne med oplevelser i stedet for information. Det er nemmere at huske ting man har oplevet og deltaget i, frem for ting man har læst eller lyttet til – især hvis interessen ikke er helt i top til at starte med.

Selvom vi er store tilhængere af at udbrede læringsrollespil på alle landets skoler, påstår vi ikke, at rollespil kan erstatte al undervisning. Langt fra. Der er mange gode grunde til, at vi opbygger undervisning, som vi gør. Når det handler om faktuel information om f.eks. historiske perioder, er tavleundervisning et virkelig godt værktøj. Men rollespil er et godt supplement.

Det rollespil kan, er at sætte fokus på de mere komplekse og ofte sociale problemstillinger, der ikke har et umiddelbart facit. Hvordan var det at være bonde? Hvordan fungerede Cubakrisen? Hvordan påvirker religion vores opfattelse af andre? Hvilke undervisningsformer er bedst?

Rollespil kan give en indlevet oplevelse, hvor eleverne får både krop, hjerne og sociale evner aktiveret i den samme time. Rollespillet kan kickstarte deres nysgerrighed på et emne, de ikke anede, var interessant. De kan give dem et indblik i de sociale forhold, der altid er med til at forme vores kultur, samfund og historie.

Ekspertisen er derude 

Hvis du er lærer, og er blevet nysgerrig, er der masser af muligheder. Selvom rollespil i undervisningen stadig er forholdsvist nyt, så findes der lærebøger, som forklarer hvordan man bruger rollespil i undervisningen og kurser og efteruddannelsesmuligheder for lærere, der gerne vi opkvalificere sig selv.

Derudover er der naturligvis virksomheder som vores, der laver skræddersyede rollespil til skolerne. Både Fra sort skole til friskole og andre, lignende forløb.

Vi håber nysgerrigheden er vakt!

Claus Raasted og Jonas Trier-Knudsen

www.rollespilsakademiet.dk 

Kontakt info@rollespilsakademiet.dk for booking af Fra Sort skole til Friskole eller andre rollespil.

Illustration: Claus Raasted

Powered by Labrador CMS