Folkeskolens leder:

Hvor skal vi sidde til næste år?

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det spørgsmål stiller mange lærere sig selv og kollegerne i øjeblikket.

Med de nye regler for lærernes arbejdstid er der lagt op til, at lærerne skal være til stede på skolerne, når de forbereder sig. Men der er ikke sat midler af til at indrette arbejdspladser. Det er op til kommunerne at finde ud af, hvad de vil gøre - så længe de holder sig inden for lovens rammer.

Gammel byskole - hvor skal arbejdspladserne være?


I dette blad har vi besøgt to skoler, hvor arbejdspladserne i dag ser vidt forskellige ud. En skole, hvor der ikke er plads til, at lærerne forbereder sig på skolen - og hvor skolelederen siger, at han er ligeglad med, om lærerne forbereder sig hjemme eller på Mallorca. På en anden skole er der efter en ombygning allerede i dag plads til, at alle lærere kan forberede sig samtidigt.

Nye bygninger ændrede kulturen

For at tegne et billede af, hvor broget virkeligheden faktisk er i dag, lancerer fagbladet Folkeskolen i dette blad en konkurrence, hvor der bliver trukket lod om et weekendophold blandt dem, som sender et foto ind af deres nuværende arbejdsplads. Så grib mobilen og vær med!

Fotografer din arbejdsplads og vind et weekendophold

Det er helt afgørende, at lærerne bliver taget med på råd.

Skolelederne og KL siger, at nu skal lærerne forberede sig i team. Fint og godt. Men medmindre man underviser sammen, skal hver enkelt lærer jo desuden forberede sine egne timer - selv om de store linjer er udviklet i et team. Det skal der være plads og ro til.

Skrækscenariet er, at skoletiden går med teamsamarbejde og møder. Og så kan den individuelle forberedelse foregå i nogle udefinerede resttimer.

Det er en grundsætning i alle forandringsprocesser, at ingen kan forholde sig til indholdet, før de ved, om de har en plads at arbejde ved og tid til at udføre deres arbejde. Så længe der sidder et spørgsmålstegn i maven, kan hovedet ikke rumme de store linjer og fremtidsvisioner.

Det viser forskning i forbindelse med virksomhedsfusioner. Og det vidste allerede Maslow, da han skabte sin behovspyramide. Det kan godt lykkes. Men det kræver, at nogen tager spørgsmålet alvorligt og ikke falder tilbage på den bekvemme undskyldning, at de lærere er da også altid imod!

Danmarks Lærerforenings kongres har taget hul på konkrete diskussioner om fremtiden. Der er udsendt materiale og debatteret. Nu er det på tide, at der kommer nogle udmeldinger fra arbejdsgiverne, som handler om et helt konkret arbejdsliv efter sommerferien næste år. Det er nu, der skal sættes penge af i budgetterne. Og der skal mere på bordet end KL's rituelle: Vi kan ikke love noget - det må I selv løse lokalt.