Ny lærer
0   202

Tusindvis af naturfagslærere uden linjefag

Hver femte lærer i matematik og biologi underviser uden at være uddannet til det. Endnu værre ser det ud i geografi og natur/teknik. Undervisere har samlet inspiration og gode råd til undervisningen i fagene

På sigt skal alle lærere være linjefagsuddannede i de fag, de underviser i, lover regeringen. Men foreløbig er virkeligheden anderledes. En undersøgelse fra 2006 viser, at næsten hver anden lærer i natur/teknik underviser i faget uden at have linjefag eller tilsvarende kompetencer. I geografi er det hver tredje og i biologi og matematik hver femte lærer, der mangler fagkompetencerne. Samtidig er 2.000 lærerstillinger i dag besat af mennesker helt uden læreruddannelse.

Månedsmagasinet Undervisere bringer i denne måned et tema til de lærere, som står uden en faglig ballast i et linjefag, som står helt uden læreruddannelse, eller som er nyuddannede og for første gang skal prøve at omsætte seminariets teori til en vedkommende undervisning for meget forskellige elever.

Artiklen fortsætter under banneret

Skolelederne må også gerne læse med. Lederne, der skal sørge for at give de dårligt funderede lærere rygstød og mulighed for at levere en undervisning, der lever op til Fælles Mål.

Lærere, som underviser i et fag, de ikke har linjefag eller tilsvarende i, bruger typisk langt mere tid på forberedelse end de lærere, som har linjefaget, fortæller Mikael Scheby, der holder kurser for natur/teknik-lærere. Ud over følelsen af ikke at være fagligt rustet kan det også gøre undervisningen uoverskuelig, at der ofte er brug for en del udstyr, som skolen måske ikke har.

Undervisere har set på best practice, på læringsstile, på fif til undervisning i naturfag, biologi, geografi og matematik uden linjefag og på, hvilke muligheder man har for at få materialer.

»Der skal være ro om den nye lærer, som skal undervise i et fag for første gang. Derfor skal der også stå et helt materiale klar til faget - og helst flere forskellige systemer, så læreren har noget at vælge imellem. Men det er ikke altid muligt«, fortæller skolebi­bliotekar Jørgen Kristensen. |


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
92 andre er allerede tilmeldt
Blog om lærerstuderende

Har du, eller nogen du kender, lyst til at blogge om lærerstudiet?

Vi vil meget gerne have bloggere på netværket Lærerstuderende, som vil dele ud af erfaringer, gode ideer og holdninger.

Søg om at få en blog, så kontakter vi dig hurtigst muligt til en uforpligtende snak.

Søg om at få en blog her