»Hvis vi skal undervise flere lektioner, skal tiden ikke alene tages fra vores forberedelse. Vi får heller ikke tid til at forberede de ekstra lektioner«, siger Thomas Jørgensen og Ditte Lodahl.

Vi spekulerer over lockout

Ditte Lodahl og Thomas Jørgensen fra Vestergårdsskolen i Aarhus er usikre på, hvordan en lockout vil forløbe, men de bekymrer sig først og fremmest om deres forberedelsestid.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det forekommer uvirkeligt for Ditte Lodahl og Thomas Jørgensen, at de står til at blive lockoutet. Alligevel kredser deres tanker om forhandlingerne om lærernes arbejdstid, og hvordan en lockout vil udspille sig.

»Det virker til, at manuskriptet for forhandlingerne er skrevet for længe siden af regeringen og KL. Eller måske har regeringen sat pistolen for brystet af KL for at få indført heldagsskolen. Det ligner i hvert fald et skuespil, når KL forhandler med den ene præmis at få lærerne til at bukke under«, ræsonnerer Ditte Lodahl.

Hun er lærer på Vestergårdsskolen i Aarhus og fordeler sine 24 ugentlige lektioner på 2. og 4. klassetrin og på skolens sprogværksted for tosprogede elever. Thomas Jørgensen har 23,5 lektioner i de ældste specialklasser.

»KL beskylder lærerne for konflikten, men hvis vi skal presse mere undervisning ind, går det ud over eleverne. Og hvis vi skal være på skolen fra 8 til 16, hvor skal vi så forberede os? Derhjemme har jeg et kontor til mine bøger og materialer«, siger han.

Ditte Lodahl er frustreret over, at hun skal forsvare sin arbejdstid.

»Forleden var jeg til møde til klokken 18 og nåede lige at være hjemme i en time, før en forælder ringede og talte i en halv time. Derefter satte jeg mig til computeren. Min mand havde besøg af fem gutter, som var dybt overraskede over, at jeg ikke havde fri. Jeg er glad for, at de kunne se, at jeg ikke bare går hjem og holder fri efter skoletid«.

Hvis Ditte Lodahl skal undervise mere, skal tiden ikke alene tages fra forberedelsen. Hun får heller ikke tid til at forberede de ekstra lektioner.

»Jeg har elever i 2. klasse, som lige har knækket læsekoden, mens andre læser 'Harry Potter'. Jeg skal nå begge yderpoler med min undervisning, men det tager KL ikke højde for«.

Elever lurer i baghovedet

Udsigten til at blive låst ude bringer flere overvejelser frem hos Thomas Jørgensen.

»Det er vigtigt, at tjenestemændene kun underviser i deres egne timer, og så tænker jeg over, at min kone også er lærer, så en lockout vil koste os penge. Eleverne ligger også i baghovedet. Jeg har en elev, som møder i ti minutter hver dag for at blive sluset ind i skolen. Når han er parat, skal han med ind i klassen. Ved en lockout kan vi begynde forfra«.

Så få lærere må arbejde under lockout

Lærerne på Vestergårdsskolen har udvekslet mobilnumre og mailadresser, så de kan kommunikere under en lockout, og de har indstillet sig på, at de får taget deres nøgler og iPads, og at de bør huske deres personlige ejendele, når de går på påskeferie.

»Den morgen, lockouten træder i kraft, står jeg foran skolen med tavle og kridt, så forældrene kan se, at jeg er klar til at undervise«, siger Thomas Jørgensen.

Det handler om at vinde befolkningens gunst gennem oplysning, mener Ditte Lodahl.

»KL og regeringen har travlt med at nedgøre vores arbejde med buzzwords som modernisering af vores arbejdstid, og at vi underviser så lidt, at vi nok kan klemme et par lektioner mere ind. Derfor bliver det vores opgave at fortælle forældrene, at vi gerne vil undervise, men at vi ikke må«.

KL vil vinde 10-0

Selv om Thomas Jørgensen ser et tæt bånd mellem regeringens skolereform og forhandlingerne om deres arbejdstid, synes han, at det er for stort for ham at koble heldagsskolen med forsvaret af den danske model.

»Vi forholder os til den aktuelle situation: Bliver der lockout eller ej? Det kan godt være, at det langsigtede mål er at knække fagforeningerne, men vi er nødt til at fokusere på vores arbejdstid«, siger Thomas Jørgensen.

Ditte Lodahl er bekymret for den danske model.

»Når man sætter sig til forhandlingsbordet, bør begge parter kunne komme derfra med et resultat. Et 4-3-nederlag er til at bære, men KL er opsat på at vinde med 10-0, selv om det ikke er den måde, vi indgår aftaler på i Danmark«, siger Ditte Lodahl.