Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

(3.942 følger) Se alle medlemmer

Musiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Musiklærerforeningen.

 

(923 følger) Se alle medlemmer

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

(16.250 følger) Se alle medlemmer
Anmeldelse Dansk overbygning
1   8682

Filosofi for begyndere

Den praktiske fornuft vinder i dette overskuelige materiale. Men læreren skal sørge for ambitionerne.

Filosofi i praksis

Fakta


Titel
Filosofi i praksis

Forfatter
Henrik Krog Nielsen

ISBN
9788799392414

Sider
106

Forlag
Forlaget X

Enkelhed plejer at være et godt pædagogisk princip, og det er det bestemt også i denne nye grundbog til filosofi, der er en moderne indføring i Platons fire filosofiske metoder: Idépyramiden, begrebsanalyse, etik og musikpyramiden. Et andet pædagogisk princip er også praktisk anvendelse og det eksemplariske. Det er alt sammen opfyldt i denne nemme og overskuelige bog, der på alle måder er nem at undervise i, også hvis man ikke har nogen forudsætninger i at undervise i filosofi.

Vi kommer rundt om meget på bogens 106 sider. Der er alt fra idé til ideal, begreb, symbol, logo, kunst, opfindelse, værdier, kærlighed, krop, følelser, tanker, optimist/pessimist, idol, samvittighed, viden/tro, musik og indhold, etik, evner og pligt, musik og billede, hjælp, kærlighed til visdom lig med filosofi, holde af og holde om, religion, filosofi, naturvidenskab, regeletik, sindelagsetik, konsekvensetik og dialogetik. Pyha! Sikke mange ord og begreber – og alt sammen på meget få ord.

Artiklen fortsætter under banneret

Der kan siges både for og imod denne måde at lave en oversigtsbog i filosofi på, og ser man på det positive, kan man sige, at det er godt, at man hurtigt kan komme rundt om et fagligt emne på de 45 minutter, som en almindelig lektion varer, og hvis man underviser i moduler a 90 minutter, så kan man også nå at lave gruppe- eller paropgaverne, der følger med til hvert emne. Det er den praktiske fornuft – for at citere Kant - der her har vundet, og man kan også se, at der er taget højde for, at der er mange læsesvage elever i skolens forskellige klasser, og hvis der ikke er læst lektier, kan man nå at få læst dagens lektie i timen. Men ... er det ambitiøst nok? Tja, det kommer vel til syvende og sidst an på den lærer, der underviser, og de elever, man har. Døm selv!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ