Film-X animation

Animations-site fra Film X

Så er der gode sager fra Film-X. Denne gang et animationsprogram, der gør det muligt at producere sine egne små film.

Med en onlinecomputer med web-cam og mikrofon og de materialer, der skal animeres - og så selvfølgelig en god historie - er du klar til at gå om bord i Film-X' nye, meget brugervenlige site. Det indeholder først og fremmest et optagerprogram, der er nemt at overskue, og som eleverne sagtens selv kan navigere rundt i. Der kan optages billeder og efterfølgende klippes og redigeres i rækkefølgen. Programmet har også en masse lyde og musikstykker, der let kan tilføjes, og så kan man desuden optage egne lydeffekter og stemmer.

Titel: Film-X animation

Forlag: Det Danske Filminstitut

Derudover er der en vældig sympatisk og pædagogisk gennemgang af forskellige ideer og virkemidler: bevægelse, lyd, materialer, karakterer og sceneopstilling, som bliver vist og forklaret af en dygtig filmfagmand – en professionel animationsinstruktør. Han formår på ypperste vis at gøre det sjovt og vedkommende og at vække nysgerrigheden og skabertrangen. Der er også en rigtig god vejledning i, hvordan man laver og opstiller 2D- og 3D-studier. Sitet har også færdige undervisningsforløb med animationsøvelser - denne del vil i øvrigt løbende blive udbygget med nye og flere øvelser.

Desuden er der en grundig lærervejledning og en hjælpetekst som pdf-fil, så man kan printe den ud og have lige ved hånden – det er nok særligt for lærerens skyld, for erfaringen viser, at børn og unge er formidable til at lære ved ”hands on”-metoden, og sitet er bygget logisk op, så det er nemt og sjovt at gå intuitivt til værks i dette mekka af muligheder for leg og læring.

Kort sagt så er det bare om at kaste sig ud i denne forunderlige verden af animerede avatarer. En herlig legeplads, hvor nye kompetencer bliver udfordret, og som derfor også appellerer til de elever, der har en mere eksperimenterende og legende tilgang til skolearbejde. Her er der rig mulighed for at skabe og fortælle historier af enhver tænkelig art.