Nyt site offentliggør bachelor- og diplomopgaver

Lærerprofession.dk er navnet på en ny vidensbank, der vil samle eksemplariske diplom- og bacheloropgaver. Alt andet er spild af viden, mener uddannelseschef Elsebeth Jensen.

Publiceret Senest opdateret

Opgaver til lærerprofession.dk

Det er den enkelte eksaminator, der skal indstille bachelor- ogdiplomopgaverne til en plads på www.laererprofession.dk.Indstillingen må gerne foregå i samråd med kolleger og censor. Deter professionshøjskolen, der sørger for den praktiskevidereformidling og eksaminandernes tilladelse tiloffentliggørelse.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når næste skoleår begynder vil man med få museklik kunne gå på opdagelse i en række særligt udvalgte afsluttende opgaver fra læreruddannelserne og de pædagogiske diplomuddannelser. Det sker på hjemmesiden www.laererprofession.dk, der bliver et undersite til folkeskolen.dk.

Idéen til vidensamlingen opstod i tidligere chefredaktør for Fagbladet Folkeskolen Thorkild Thejsens hoved efter hans mange år som censor ved læreruddannelsen. Arbejdet frem mod samlingen begyndte sidste år i samarbejde med nuværende chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen, og i september sagde professionshøjskolerne ja til at deltage.

Spred erkendelserne Uddannelseschef for læreruddannelsen på VIA UC Elsebeth Jensen er yderst positiv over for projektet, som hun mener er et godt bidrag. Hun har været med til at sprede budskabet om hjemmesiden til læreruddannelsens lektorer fra begyndelsen og været medarrangør af den altafgørende indsamling af opgaver.

"Mange af de ansatte på læreruddannelserne har været censorer og eksaminatorer. Man oplever, at de mange opgaver bliver delt alt for lidt. Det er et resursespild, som vi i stedet bør udnytte. Hjemmesiden kan være til gavn for andre lærerstuderende, så de kan bygge videre på deres medstuderendes forskning. Den kan også være til gavn for lærerne, der på den måde kan få nye forskningsbaserede tiltag ind i undervisningen", siger uddannelseschef Elsebeth Jensen.

"Det er rigtig vigtigt, at de udvalgte opgaver retter sig mod lærerarbejdet", tilføjer hun.

En udvalgt database

Ifølge både Thorkild Thejsen og Elsebeth Jensen skal opgaverne nemlig have en praktisk og lærerfaglig dimension, og det er det, og ikke en den karakter opgaven får, der er den vigtigste maske i referencegruppernes filter, når de her i eksamensperioden har udvalgt de opgaver, der vil være at finde på hjemmesiden efter sommerferien.

Samtidig er det ikke kun æren, de lærer- og diplomstuderende kan vinde. Hvert år vil referencegrupperne i samspil med en eller flere forskere udvælge de bedste bachelor- og diplomopgaver. Hjemmesiden har i år modtaget et sponsorat fra Gyldendal og kan derfor med lidt hjælp fra Folkeskolen udlodde to gange tre præmier - separat for de bedste bachelor- og diplomopgaver. Førstepladsen er et weekendophold på et af Sinatur-hotellerne samt et gavekort på 6000 kroner til Gyldendal.