Klasseledelse
1   375

Uroundersøgelse satte klasseledelse på dagsordenen

Læringsledelse, adfærdsledelse og klasseledelse er nye redskaber i lærerens værktøjskasse. Hvor kom de fra?

Lærerens ledelse af eleverne i undervisningen er kommet højere og højere op på den pædagogiske dagsorden, ikke kun i Danmark, men i mange lande. Årsagen er først og fremmest problemer med uro i klassen.

Men begreberne er ikke klare endnu, påpeger Peter Andersen. Psykologiske og didaktiske kategorier bliver blandet sammen.

Artiklen fortsætter under banneret

Adfærdsledelse er således en psykologisk kategori, mens læringsledelse er en didaktisk kategori.

Begrebet adfærdsledelse kom til Danmark fra USA for omkring ti år siden sammen med den såkaldte classroom management.

»Den konservative uddannelsesordfører Frank Dahlgaard havde i 1996 rejst en forespørgselsdebat om uro i skolen i Folketinget, der førte til uroundersøgelsen foretaget af Niels Egelund og Kim Foss Hansen i 1997. Det var første gang, der offentligt blev talt om uroproblemer i skolerne i Danmark«, siger Peter Andersen.

En af følgerne af uroundersøgelsen var, at det nu også blev legitimt for lærere at tale om uroproblemer, tilføjer han.

»Før det var der ingen lærere, der turde fortælle, at de havde problemer med urolige elever. For opfattelsen var, at så måtte der være noget i vejen med lærerens undervisning. Den var ikke motiverende nok«.

Men nu blev døren åbnet for klasseledelse, i første omgang mest som adfærdsledelse. Adfærdsledelsen skal dog suppleres af læringsledelsen, mener Peter Andersen.

Han er lige begyndt på et ph.d.-projekt om netop læringsledelse.

»Jeg vil koncentrere mig om læringsledelse. Eller mere præcist: Undervisningsledelse. Lærerens ledelse af undervisningen«, siger Peter Andersen.

Om klasseledelse

Klasseledelse er en fælles betegnelse for:

1) Adfærdsledelse - ledelse af elevernes adfærd: Hvordan intervenerer man, når konflikter og uro opstår? Hvordan undgår man, at uro og konflikter overhovedet opstår?

2) Læringsledelse - ledelse af elevernes læring: Hvordan kan man gennem mål, metoder, evaluering og feedback lede elevens faglige læring i den rigtige retning?

Som ny overordnet betegnelse i stedet for klasseledelse foreslår Peter Andersen undervisningsledelse. »Moderne undervisning foregår jo ikke kun i klassen, men også i grupper, værksteder og projekter«, siger han.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ