Modspil

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Børn og unge-forvaltningen i Århus sætter mange initiativer i gang, men det var det pædagogiske udvalg på Katrinebjergskolen, der på eget initiativ besluttede, at hele udvalget skulle deltage i konferencen om Den niende intelligens i november sidste år.

»Det er så relevant at have fokus på nærvær, rodfæstethed, balance og harmoni, fordi der er så meget pres på. Der er en stærk bølge med krav om, at vi skal teste og nå en masse. Så det handler om at skabe en modbalance«, siger skolens konstituerede leder Christina Hostrup.

Hun og hendes kolleger blev meget optagede af de tanker, de hørte om på konferencen:

»For mig handler det om at fokusere både i forhold til trivsel og i forhold til det faglige udbytte«, siger hun og er overbevist om, at de små øvelser, hvor eleverne lærer at fokusere på deres åndedræt, også kan være med til at skabe undervisningsro. Før og under konferencen hørte Katrinebjerg-lærerne om, at der er en gruppe, der opfatter spiritualitet og meditation i skolen som farlige tendenser, men Christina Hostrup er ikke så bekymret:

»Helt personligt har jeg det sådan, at hvor er det egentlig dejligt, at vi stadig kan gøre noget, der skaber debat«. |