Kongres skal handle om kvalitet

Lærernes arbejdstid og folkeskolens kvalitet er under pres. Derfor skal en ekstraordinær kongres mobilisere medlemmerne og få vendt dagsordenen, så det kommer til at dreje sig om undervisningens kvalitet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Videointerview med Anders Bondo, dlf.org

Hvem vil dele ansvaret for folkeskolen med lærerne?

Det er spørgsmålet, som Danmarks Lærerforening stiller med den ekstraordinære kongres, som skal afholdes den 9. februar. Ugers hårdt pres på lærernes arbejdstid, lagt af KL og bakket op af blandt andre finansminister Bjarne Corydon, har resulteret i den første ekstraordinære kongres i Anders Bondo Christensens ni år som formand for DLF.

»Vi vil gerne tage et ansvar for skolen, det gør lærerne hver eneste dag, og det vil vi godt gøre som organisation, men vi bliver simpelthen nødt til at gøre det sammen med nogle andre«, siger Anders Bondo. Han er ærgerlig over et ensidigt fokus på, hvor stor en del af arbejdstiden lærerne bruger på undervisning.

»Der er ikke ét af de indlæg, jeg har set, hverken fra regeringen eller KL, der har fokus på, hvordan vi sikrer, at lærerne skaber den bedst mulige undervisning. Det er det, det drejer sig om, eleverne skal opleve, at der er kvalitet i alle undervisningstimer. Riget fattes penge, det er vi klar over, men det dummeste, man kan gøre i en sådan situation, er at ødelægge elevernes undervisning«, siger Anders Bondo.

Finansministerens område

Med den nye regering og den socialdemokratiske børne- og undervisningsminister, Christine Antorini, var der lagt op til et skift i debatten om folkeskolen. Antorini skrev sammen med Nanna Westerby fra Socialistisk Folkeparti reformoplægget »Ny Nordisk Skole«, som blandt andet indeholder tanker om »Blå Betænkning II«.

Men hvis lærerne havde forventet, at den nye regering ville lette presset på arbejdstiden, tog de fejl. Finansminister Bjarne Cory­don har været ude at give sin uforbeholdne støtte til KL-synspunktet om, at lærerne skal bruge mere tid på undervisning. At det netop er finansministeren, der melder noget ud om arbejdstid, er et udtryk for ansvarsfordelingen internt i regeringen. Ved fagbladet Folkeskolens interview den 11. oktober med Christine Antorini ved hendes tiltrædelse som minister sagde hun om arbejdstid:

»Arbejdstid er et overenskomstspørgsmål mellem Finansministeriet og de relevante parter, så det er ikke noget, jeg vil gå ind og blande mig i«. Dermed lå bolden hos Cory­don. Bondo er overbevist om, at det er en velovervejet udmelding fra regeringen.

»På andre felter har vi gode samarbejder med den nye undervisningsminister, men når ministre på den måde går ud og udtaler støtte til KL's - efter min mening - fuldstændig rigide dagsorden, der intet har med skolen at gøre, så er det ikke tilfældigt. Derfor er det også noget, vi bliver nødt til at drøfte med repræsentanter for regeringen«, siger Anders Bondo.

Intern mobilisering

Kongressen har ikke kun til formål at sætte en ekstern dagsorden, det handler også om intern mobilisering og sammenhæng mellem hovedforeningen og de lokale kredse.

»Jeg håber rigtig meget, at vi som lærernes repræsentanter bliver bedre til at rejse den her dagsorden. Det er det, vi skal tale om: Hvordan kan vi centralt og lokalt hjælpe hinanden? Med det vi oplever lige nu, er der brug for, at vi rykker sammen og sikrer, at det ikke er den enkelte kreds, der står med den her udfordring. Vi bliver nødt til at rykke sammen og se, hvordan vi rejser den anden diskussion om kvalitet i undervisningen«, siger Anders Bondo.