Anerkendelse af lærernes betydning og indsats – og rimelige arbejdsvilkår. Det vil de seks nye hovedstyrelsesmedlemmer arbejde for i den nye hovedstyrelse.

Respekt og løn - det er kodeordene for de nye

Publiceret

Tre hurtige til Leif Sort

Leif Sort har siddet fem år i hovedstyrelsen, men stillede ikkeop i denne omgang. 
Med en fortid som formand for S81 har hanshjerte især banket for de mindre medlemsgrupper.

• Største udfordring i hovedstyrelsen:

»At få skabt opmærksomhed om de små medlemsgrupper«.

• Største succes:

»Fusionen mellem fagforeningen S81 og DLF er kommet godt ivej«.

• Godt råd til den nye hovedstyrelse:

»Husk der ikke kun er lærere i DLF. Der er også andregrupper«.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anerkendelse af lærernes betydning og indsats - og rimelige arbejdsvilkår. Det er de ord, som går igen, når seks nye hovedstyrelsesmedlemmer skal fortælle om, hvad de gerne vil arbejde for i den nye hovedstyrelse.

De er lige startet og er netop kommet ud fra deres andet hovedstyrelsesmøde. Men det er en flyvende start, for de har allerede været med til at indkalde til en ekstraordinær kongres og er også kastet ud i en debat om, hvor meget lærere skal undervise. Baggrunden er, at KL har meldt ud i medierne, at man gerne vil have lærerne til at bruge en større del af arbejdstiden på at undervise.

Det er de seks - og resten af hovedstyrelsen - meget utilfredse med. De oplever debatten som en mistænkeliggørelse af lærernes indsats. Anerkendelse og nogle arbejdsvilkår, så man kan brænde for sit job uden at skulle spekulere alt for meget over rammerne, står øverst på ønskelisten for de nye hovedstyrelsesmedlemmer. Den enkelte lærer går ikke meget op i at holde øje med sin løn og sine vilkår. Man bliver lærer, fordi man gerne vil undervise. Og rammerne skal jo bare fungere, mener de seks. At forsøge at sikre det er især et arbejde, som foregår i de lokale lærerkredse. Men i hovedstyrelsen kan man lægge de store linjer, arbejde med rammerne landspolitisk og i øvrigt støtte kredsene i deres arbejde, mener de nyvalgte hovedstyrelsesmedlemmer.

Det er tydeligt, at de glæder sig til at sidde i hovedstyrelsen og være med til at diskutere, hvordan man så omsætter alle de gode ideer til praksis. De ønsker alle at styrke samarbejdet mellem de lokale lærerkredse og tillidsrepræsentanter og hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening. Men opbakningen fra medlemmerne er helt afgørende, siger de. Vi er ikke stærkere, end medlemmerne gør os til, lyder det rundt i kredsen.

Hvis vi er lykkedes om fire år, så er dette blandt andet sket:

Regitze Flannov: »Så er det almindeligt anerkendt, at lærernes arbejde og folkeskolen er afgørende for samfundets sammenhængskraft og vores demokrati«.

Kenneth Nielsen: »Optaget på læreruddannelsen er stort. Rigtig mange vil gerne være lærer, fordi det er et godt job«.

Lars Sten Sørensen: »Vi har i hvert fald en partnerskabsaftale omkring folkeskolen, både centralt og lokalt, hvor vi anerkender, at en god folkeskole er et fælles ansvar. Vi ved jo allerede i dag, at det mange steder fungerer godt på trods af dårlig økonomi«.

Jens Skovmand: »Der er respekt om folkeskolen og dens betydning som det kit, der skaber sammenhæng. Og så er der gode undervisningsvilkår til alle, også de mindre medlemsgrupper med særlige behov«.

Dan Løwe: »Ministeren har samlet parterne omkring folkeskolen til en grundig drøftelse af visionerne for folkeskolens fremtid, og det har båret frugt. Der er nu ro på området og respekt om lærerne«.

Ane Søegaard: »Lærerne har gode arbejdsvilkår, en løn, de kan leve af - og god ledelse. Deres indsats er anerkendt bredt i samfundet«.