"Det er ærgerligt, at kommunerne ikke vælger at påtage sig et ansvar for kvaliteten i folkeskolen i stedet for at fortsætte med rigide sammenligningsøvelser", siger formand for overenskomstudvalget i DLF Gordon Ørskov Madsen.

KL vil presse flere lærere på arbejdstiden

KL etablerede sidste år et netværk for tyve kommuner, hvor målet var en mere effektiv brug af lærernes arbejdstid. Resultaterne viste, at lærerne kan undervise mere. KL tilbyder nu flere kommuner at få hjælp til at optimere lærernes arbejdstid.

Publiceret

Tidsplanen for kommunernes nyelærerarbejdstidsnetværk:

 

 

Indgåelse af kontrakter: Januar og februar 2012.

Indsamling og analyse af data: Januar til april.

Afrapportering til den enkelte kommune: Løbende frem tilultimo maj.

Fælles møde om resultater: Primo juni 2012.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Projektet er kendt som KL's partnerskab om effektiv brug af lærernes arbejdstid. Sidste år analyserede KL's konsulenter 8200 lærere og 254 skoler.  

"Formålet med partnerskabet er at understøtte kommunernes arbejde med at optimere ressourceforbruget i folkeskolen. KL vil på baggrund af data fra de enkelte kommuner, afdække hvor meget lærerne i gennemsnit underviser", .", står der på KL's hjemmeside, hvor der er interesserede kommuner opfordres til at melde sig til et netværk af nye kommuner, der ønsker at optimere lærernes arbejdstid.

"Efterfølgende vil KL lave et skøn over de deltagende partnerskabskommuners umiddelbare økonomiske potentiale ved at korrigere brugen af lærernes arbejdstid", lover KL.

DLF: KL skal tage ansvar for kvaliteten i folkeskolen

Formand for overenskomstudvalget i DLF Gordon Ørskov Madsen er skuffet over, at KL igen  sætter pres på lærernes arbejdstidsaftale.

"Det er ærgerligt, at kommunerne ikke vælger at påtage sig et ansvar for kvaliteten i folkeskolen i stedet for at fortsætte med rigide sammenligningsøvelser. Politikerne siger, at de står ved arbejdstidsaftalen og samtidig undergraver de den på den her måde", siger han til folkeskolen.dk.

Han synes, det er på tide, at KL påtager sig et ansvar for folkeskolen, der rækker ud over bygningerne.

"Vores arbejdstidsaftale er bygget op om at skabe kvalit

et i folkeskolen og gøre folkeskolen til en attraktiv arbejdsplads. Vil væk fra tælleri og tal for at skabe rum for ordentlig ledelse og kvalitet i undervisningen. Det skulle KL bruge noget mere krudt på", siger Gordon Ørskov Madsen.

 

Læs mere

KL's opfordring tilkommunerne