Fra Wilhelm til Rammstein

10. Vest besluttede at køre en emneuge om Tyskland på en utraditionel måde. Det gav pote. Eleverne var begejstrede

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Næsten ingen elever var syge i tyskugen på 10. Vest i Tønder, og det er ikke bare, fordi vi er tæt på den tyske grænse. Også her er tysk nærmest et hadefag for mange elever. Derfor havde lærerteamet besluttet, at deres 30 timers tyskuge skulle være skæg og anderledes.

Emnet var »Tyskland fra 1920 til i dag«. Et meget bredt emne, hvor eleverne kunne beskæftige sig med alt fra politik, film, Berlinmuren, Anden Verdenskrig, fodbold eller punkmusikkens historie.

Op til emneugen stillede lærerne et bord på gangen og lagde et stykke af Berlinmuren. Dagen efter satte de et billede op af kejser Wilhelm, og senere kørte et tv med en dvd om Tyskland fra kejsertiden til i dag og en musikvideo med metalbandet Rammstein.

Optakten virkede. Eleverne blev nysgerrige, og mandag morgen mødte de op til en flok lærere, der var udklædt i hippietøj og med 99 heliumballoner. Lærerne havde besluttet at fortælle om en ny epoke hver morgen. En dag mødte de op som punkere med farvet hår, hanekam, og en havde kæde i næsen.

»Vi gav dem et chok hver dag«, fortæller lærer Cristine Williams.

»Og indimellem var nogle jo så heldige, at vi fortalte om noget, som de havde valgt at arbejde med«.

Emneugen var for alle de elever, der har valgt tysk. De har faget fire-fem timer om ugen og så altså en emneuge. Eleverne skrev hver en plan om, hvad de ville opnå i ugen, og ved evalueringen skulle de krydse af, om de havde opfyldt deres egne forventninger.

Onsdag var der currywurst på grillen ude i gården, og torsdag mødte lærerne op i militærtøj. Fredag skulle eleverne fremlægge deres miniprojekter. Det skete i en hyggelig atmosfære med tysk slik som Werthers Echte.

Ved emneugens begyndelse havde lærerne givet eleverne et skema, hvor de skulle krydse af, om de var gode, middel eller ikke så gode til skriftlig og mundtlig tysk. Eleverne blev delt i grupper efter deres niveau.

»Det er vigtigt, at de arbejder sammen med én på samme niveau. Ellers kommer de mere sky elever ikke på banen«, siger lærer Peter Emil Jensen.

Lærerne mødte ingen sure miner i løbet af ugen. De fremhæver, at den positive måde at angribe et tungt emne på klart smittede af på eleverne. Alle havde det sjovt, og ved evalueringen var der en elev, der sagde, at det havde været »en meget tysk uge«.

hl@dlf.org