Anmeldelse

Skolens læringsmiljø

Selvopfattelse, motivation og læringsstrategier

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læringsmiljøet er centralt for skolen, da det er her, vi kan ændre for i praksis at virke inkluderende og give hvert enkelt barn en kvalificeret undervisning. Derfor er det interessant at se på, hvilke betingelser læringsmiljøet har.

Denne bog beskæftiger sig især med det psykiske læringsmiljø og giver et historisk indblik i, hvilke psykologiske teorier der ligger bag læreprocesser, samt en kort præsentation af et didaktisk planlægningsredskab: TIL-modellen. Som en vigtig pointe påpeges det i bogen, at elevernes opfattelse af læringsmiljøet har vitale konsekvenser for motivationen, selvopfattelsen, præstationerne og adfærden. Dermed bliver det betydningsfuldt, hvilke signaler skolen sender til eleverne om, hvad der lægges vægt på, hvad læring er, og hvordan man arbejder med læringsopgaver.

Bogen er nok ikke umiddelbart inspirerende i teamets daglige møder, men henvender sig mere til studiegrupper og lærere på videre- og efteruddannelse, der ønsker indblik i psykologien bag læringens betingelser. I sådanne fora kan bogen bidrage til diskussionerne om, hvordan praksis så skal formes. For det er ikke nok at få viden om teorier og forskning, lærere har også krav på at blive inspireret til, hvordan teorier kan blive til praksis i en presset skolehverdag. Dette aspekt er kun sporadisk belyst. Bogen giver heller ingen forslag til udformningen af fysiske læringsmiljøer, der kunne understøtte de ønskelige læreprocesser, hvilket også er en væsentlig dimension af det samlede læringsmiljø.