Anmeldelse
På sporet af den rummelige skole
- et dannelsesperspektiv på samspillet mellem almen- og specialpædagogikken
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Min mormors bror var analfabet. Det er en kendsgerning - og et vidnesbyrd om en dreng, der som treårig blev hjerneskadet og i alle sine skoleår har været nødsaget til at sidde på bageste række i skolens yngste klasse. Hvilken hån, han har måttet udstå, er alt for uhyggeligt at tænke på. Denne historie kom jeg til at tænke på ved at læse nærværende bog. Gennem et historisk rids belyser den de forskellige specialpædagogiske forståelser, der har været i lovgivningen om grundskolernes undervisning, hvor skolerne har forholdt sig forskelligt til, hvordan man bedst kan tilgodese den enkelte elevs undervisningsbehov. Det centrale i bogen er at se på, hvordan specialpædagogikken i hele sin kompleksitet sættes i spil med skolens almenpædagogiske virksomhed.
Der spørges retorisk i bogen: Hvorfor skal skolen være rummelig? Og hvorfor taler vi ikke længere om en skole for alle? Og det er der kommet nogle rigtig spændende perspektiver på de pædagogiske og etiske udfordringer ud af. For skolen står i en forandringsproces, hvor den fortsat skal rumme alle elever - trods faglige og sociale forskelle. Det er bestemt ikke nogen nem opgave, og der belyses mange aktuelle dilemmaer fra folkeskolens brogede hverdag.
Bogen henvender sig til alle, der beskæftiger sig med udviklingen af "den rummelige skole", men først og fremmest henvender den sig til lærerstuderende og lærere, der arbejder med samspillet mellem almen- og specialpædagogikken i skolen. En lærd bog, som jeg varmt vil anbefale andre at læse.