Min egen bog

På Buskelundskolen i Silkeborg har hver elev sin egen portfolio fyldt med viden og oplevelser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

esper og Marie fra 5.c sidder i en nyindkøbt rød sofa i et af skolens fællesrum. I skødet har de hver deres mappe med farvestrålende billeder på forsiden. Mappen kaldes »Min egen bog« og er sammen med udviklingsplanen en vigtig del af elevernes skoleforløb. Deres bøger indeholder både tegninger, stamtræ, digte, forskellige projekter, stile og matematikopgaver samt en kopi af udviklingsplanen. De vælger selv, hvilke emner der får en plads i bogen, men først skal der udfyldes en adgangsbillet med argumenter for, hvorfor netop den stil skal sættes i. Bogen giver både lærerne, forældrene og eleven selv et overblik over, hvordan man har udviklet sig fagligt gennem sin skoletid, men fortæller også om fritidsinteresser, familie og ferieoplevelser. »Det er en dokumentation af barnets udvikling, både socialt og fagligt. Vi begynder allerede i børnehaven, men den bliver mere og mere faglig, efterhånden som vi kommer opad«, siger lærer Anna Margrethe Østergaard. »Når jeg kigger i min mappe, kan jeg for eksempel se, hvordan min skrift så ud i 2. klasse, og så kan jeg se, at den er anderledes og pænere nu«, fortæller Jesper. Både Jesper og Marie synes, det er en god idé med »Min egen bog«, selvom det ikke altid er lige sjovt. »Jeg synes ikke, at det er en så god idé med de adgangsbilletter, for jeg kan ikke finde ud af at skrive om, hvorfor jeg putter de forskellige ting i«, siger Marie.

sil@dlf.org