Formiddag

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg håber, alle får en inspirerende dag ud af det. En dag, hvor vi veksler mellem, at jeg er aktiv, og at I er aktive. Det er nemlig kun de aktive, der får noget ud af det. Faktisk er det jer, der er dagens hovedpersoner. I sidder i nøglepositionen, når det gælder kvalitetsudvikling på skolerne. Det er ikke nemt at skabe bedre skoler uden om jer.

Formiddagen er ung, og hovedstyrelsesmedlem Anders Balle har endnu ikke talt sig varm.

Foran sig har han otte timers kursus og 16 medlemmer af kreds 115, der dækker Nørre Snede og Tørring-Uldum Kommuner i Midtjylland.

Det har været et krav fra kredsbestyrelsen, at både tillidsrepræsentant og skoleleder skulle deltage, for at man kunne få lov til at være med i dagens seance, og syv skoler er repræsenteret.

Anders Balle lægger ud med at indkredse dagens emne.

- Efter at andre var begyndt at bruge det, tog det Danmarks Lærerforening et par år at tage ordet kvalitet til sig. I folkeskolen har vi altid følt, at vi var specielle, og at man derfor ikke kunne overføre metoder og begreber andre steder fra til os, men jo mere man graver sig ned i, hvad kvalitetsudvikling er, jo mere viser det sig, at så specielle er vi ikke. Beslutningsprocesser, behovet for at inddrage medarbejdere og meget andet er det samme, uanset om det drejer sig om et privat firma eller en skole. Man kan godt lære af hinanden. Samfundet kan også lære af os.

Sjovere at være lærer

Et af målene for kvalitetsudvikling er ifølge Anders Balle, at det skal være sjovere at være lærer. Det kræver blandt andet, at man føler sig rustet til opgaven, at man har lyst og energi, at man oplever udfordringer, at man drives af ildhu og engagement.

Deltagerne forholder sig tavst iagttagende, mens oplægsholderen går op i omdrejninger. Det er, ligesom de ikke er overbeviste endnu.

En deltager mener, at det er svært at forstå, hvad DLF mener med kvalitetsudvikling, og da der bliver snakket samarbejde, indvender en anden, at så længe der er en prøve i hans fag, fysik, bliver undervisningen nødt til fortsat at være fagopdelt.

- Så må vi have prøven nedtonet, siger Anders Balle. Min umiddelbare holdning er, at vi skal sikre en god vekselvirkning mellem det fagdelte og det ikke fagdelte.

Historien om de engelske undervisningsinspektører, der giver skolerne karakterer, og som kan lukke en skole, får forsamlingen op på dupperne.

Sådan skal det ikke være i Danmark.

Deltagerne er også på mærkerne, da der bliver snakket om de konkrete indsatsområder. Mange kommer med bemærkninger, der supplerer og perspektiverer oplægget.

Uofficiel dagsorden

Deltagerne skal have nogle redskaber, så de kan sætte kvalitetsudviklingen i gang hjemme på deres egen skole.

Derfor gælder det om at få dem til aktivt at tilegne sig visionerne om kvalitetsudvikling. Det sker ved hjælp af gruppearbejde.

Senere på dagen skal de drøfte, hvilke hindringer og hvilke muligheder skolen har, når det gælder skoleudvikling, og hvad man skal arbejde videre med. De skal også finde og begrunde et konkret emne, som de vil prøve at få overblik over og tage fat på. De skal opstille helt konkrete kvalitetsmål og beskrive, hvordan de vil checke, at målet nås. Endelig skal de udarbejde et forslag til handleplan.

Godt at dagen endnu er lang.

Deltagerne forholder sig tavst iagttagende, mens Anders Balle går op i omdrejninger. Det er, ligesom de ikke er overbeviste endnu