Debat

Autonomi i undervisningen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Hvad lærte du som barn? - Ikke særlig meget! Skolen tog det meste af min tid!' Hvad siger denne korte dialog om skolen? At al den viden, som tusinder af velmenende lærere samvittighedsfuldt har hældt i hovedet på deres elever, blot har været skolekundskabsviden og ikke handlingsviden. Som sådan ikke en viden, som eleverne straks kunne forholde sig til - jo, zapningen som begreb er ikke ny.

Virkeligt reelle motiver har været og er stadigvæk en mangelvare i den danske folkeskole. Tværfaglighed, projektorienteret undervisning og autonomi i undervisningen er vejen frem for at få eleverne til at blive bedre til det, vi ønsker, de skal blive bedre til.

Erfaringspædagogik er ligeledes et vigtigt omdrejningspunkt i undervisningen. Elevernes erfaringer skal styrkes og videreudvikles i en stadig aktiv bearbejdelse af selvvalgt stof. Eleverne skal respekteres som tænkende individer og ikke bare behandles som tilskuere, der skal tilfredsstille vores faglige velformuleringer og tilsyneladende pædagogiske kompetence.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lysten driver værket. Giv eleverne tillid, og de får selvtillid. Tal med eleverne og ikke til dem. Giv eleverne ansvar, og de vil få ansvarlighed. Arbejd sammen med eleverne, og de vil blive gode til at samarbejde. Værdsæt eleverne, og de vil få selvværd.

Som lærer skal du selvfølgelig sætte grænser, lad eleverne vide, at du har nogle krav, som du vil have efterlevet. Det er vigtigt at kunne sige fra og til.

Lars Sørensen

Søborg