Debat

Sagsbehandling og mudder

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskoleordfører Anne Baastrup fra SF prøver meget lidt overbevisende at finde belæg for at give forældre indflydelse på 'dagligdagens problemer og konflikter', en indflydelse hun ønsker fremfor de overordnede forhold på skolen. Efter Anne Baastrup's erfaring er det her forældrene har deres interesse for skolearbejdet. Efter min mening en utrolig dårlig idé og bestemt ikke 'en byttehandel' jeg kan bifalde efter at have oplevet arbejdet både i skolenævnet og skolebestyrelsesarbejdet, en ændring som klart har skabt grobund for 'professionalisering' af arbejdet og forældrene har fået mulighed for at få indflydelse på skolens virke. Naturligvis skal forældre ikke have muligheder for sagsbehandling og konfliktløsning 'på skoleniveau', men mindre konflikter og problemer i klasser har klasseråd altid været gode til at drøfte og finde løsningsmodeller på.

Egentlig sagsbehandling i skolebestyrelserne vil blot skabe utryghed på lærerværelset, sagsbehandling vil skabe 'mudder' og rent faktisk har man ansat professionelle sagsbehandlere, nemlig først og fremmest ledelsen og dernæst et dybt engageret lærerkorps, som ikke skal have forældrene 'pustende i nakken'. Ydermere vil sagsbehandling fra forældreside alt andet end lige skabe mere tilfældige afgørelser end det der sker i dag, hvor engagerede og ansvarsfulde skoleledere træffer beslutninger omkring den enkelte elev. Anne Baastrup's definition af demokrati er den, at alle skal være med til alt, og det kan ikke fungere i virkelighedens verden, hvor tillid til udlagte kompetencer fungerer fint. Anne Baastrup's argumenterer ud fra egne uheldige oplevelser (og det kan jeg kun beklage) i dette arbejde, men her glemmer hun helt at ikke alle forældre er ligeså engagerede som hende (politisk platform?), forældre ønsker at udtræde på grund af arbejdsmængde og ikke manglende indflydelse, og sluttelig vil et godt og tillidsskabende skolebestyrelsesarbejde altid skabe grobund for redegørelser vedrørende rejste forældresager. At afviste forældres ønsker bør ikke være reglen men undtagelsen. Vi har stadig samme mål, nemlig stor forældreindflydelse, men jeg ønsker 'professionaliseringen' af dette arbejde og her kunne det være en idé at kigge på Henrik Billehøjs forslag om at lave indirekte valg for at få en repræsentativ bestyrelse. Min virkelighed har dog altid fortalt mig, at forældres interesse ligger i klassen og 'der tror jeg den bliver liggende', men nytænkning på området kunne være spændende at afprøve.

Jeg vil fastholde at det for forældrene drejer sig om at benytte sig af lovens muligheder fremfor allerede nu at tænke påændringer, og jeg kan ikke undslå mig for at citere selvsamme Anne Baastrup, som i sin argumentation for heldagsskolen skriver afslutningsvis 'Vi skal blot være i stand til at udnytte de muligheder, der ligger i folkeskolen allerede i dag'. Så sandt og det er vi faktisk også!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Bjarne Danielsen

Skoleinspektør, Brande