Debat Arbejdstid
9   13

Systematisk samarbejde skaber resultater

Danmarks Lærerforening har under overskriften Professionel Kapital gennem de seneste år arbejdet målrettet med skoleudvikling i et samarbejde mellem vores lokale kredse, kommuner og skoler. Arbejdet med Professionel Kapital er med til at sikre en systematik i samarbejdet mellem skoleledelsen, tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten - med en vigtig respekt for rollernes forskellighed. 

Vi har nu et solidt erfaringsgrundlag for, at arbejdet og samarbejdet skaber resultater. Cirka en fjerdedel af alle folkeskoler i Danmark er på en eller anden måde i gang med arbejdet med Professionel Kapital. Arbejdet bidrager til, at kerneopgaven bliver mere tydelig for alle, og at prioriteringerne bliver tydeligere og dermed bredere accepteret. Det er med til at forbedre arbejdsmiljøet, og det gavner derved elevernes undervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

I Lærerkommissionens rapport fra 2019 blev Professionel Kapital fremhævet som en måde at styrke samarbejdet på. Vores oplevelse er også, at den systematik, der er i arbejdet med Professionel Kapital, har været med til at skabe en fælles forståelse og et fælles blik på skoleudvikling. Arbejdet har flere steder været med til at styrke et godt samarbejde mellem kredsen og kommunen - det er der gode perspektiver i at fortsætte. Meget tyder på, at når et forpligtende samarbejde om skoleudvikling finder den rette form, ja, så fortsætter samarbejdet med at være godt. 

Vi skal bruge de gode erfaringer med Professionel Kapital i det videre arbejde med at realisere arbejdstidsaftalen A20. Det kan for eksempel være i forhold til skoleplanen og samarbejdsmødet, som skal udvikles i den kommende tid. Professionel Kapital kan samtidig være et vigtigt fælles afsæt, hvis der for eksempel på en skole er uenighed omkring prioriteringer af arbejdstiden. Vi har flere gode eksempler på, at Professionel Kapital har været med til at "åbne døre" steder, hvor samarbejdet mellem kreds og kommune har været svært, eller hvor der har manglet et fælles sprog omkring samarbejdet. 

Vi fortsætter derfor vores målrettede indsats og håber, at endnu flere vil være med i arbejdet fremover. 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ