Debat

Systematisk samarbejde skaber resultater

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Lærerforening har under overskriften Professionel Kapital gennem de seneste år arbejdet målrettet med skoleudvikling i et samarbejde mellem vores lokale kredse, kommuner og skoler. Arbejdet med Professionel Kapital er med til at sikre en systematik i samarbejdet mellem skoleledelsen, tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten - med en vigtig respekt for rollernes forskellighed. 

Vi har nu et solidt erfaringsgrundlag for, at arbejdet og samarbejdet skaber resultater. Cirka en fjerdedel af alle folkeskoler i Danmark er på en eller anden måde i gang med arbejdet med Professionel Kapital. Arbejdet bidrager til, at kerneopgaven bliver mere tydelig for alle, og at prioriteringerne bliver tydeligere og dermed bredere accepteret. Det er med til at forbedre arbejdsmiljøet, og det gavner derved elevernes undervisning.

I Lærerkommissionens rapport fra 2019 blev Professionel Kapital fremhævet som en måde at styrke samarbejdet på. Vores oplevelse er også, at den systematik, der er i arbejdet med Professionel Kapital, har været med til at skabe en fælles forståelse og et fælles blik på skoleudvikling. Arbejdet har flere steder været med til at styrke et godt samarbejde mellem kredsen og kommunen - det er der gode perspektiver i at fortsætte. Meget tyder på, at når et forpligtende samarbejde om skoleudvikling finder den rette form, ja, så fortsætter samarbejdet med at være godt. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi skal bruge de gode erfaringer med Professionel Kapital i det videre arbejde med at realisere arbejdstidsaftalen A20. Det kan for eksempel være i forhold til skoleplanen og samarbejdsmødet, som skal udvikles i den kommende tid. Professionel Kapital kan samtidig være et vigtigt fælles afsæt, hvis der for eksempel på en skole er uenighed omkring prioriteringer af arbejdstiden. Vi har flere gode eksempler på, at Professionel Kapital har været med til at "åbne døre" steder, hvor samarbejdet mellem kreds og kommune har været svært, eller hvor der har manglet et fælles sprog omkring samarbejdet. 

Vi fortsætter derfor vores målrettede indsats og håber, at endnu flere vil være med i arbejdet fremover.