Madspildsdag og Smagens dag i morgen: Find gratis undervisningsmaterialer her

Både Forbrugerrådet Tænk og Smagens Dag har i anledning af madspildsdagen og Smagens dag 29. september samlet materialer til undervisning i madspild. Materialerne kan bruges hele året.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan bliver lidt trætte grønsager, tørt brød eller de sidste rynkede bær og frugter omsat til lækre velsmagende retter?

Smagens Dag falder altid på sidste onsdag i september - og i år falder den samtidig med madspildsdagen, som er 29. september. Det betyder, at flere aktører har udarbejdet materiale til undervisning i madspild. 

På Smagens Dag i år er temaet passende "Smid ikke smagen ud".

Lærerne kan vælge at bruge modellen Smage-reolen, hvor eleverne lærer at bruge grundsmagene til at peppe rester op og op den måde skabe nye spændende retter.

Klar, parat smag

Flere tusinde skolelever over hele landet har tilmeldt sig Smagens Dag.

"Langt de fleste holder arrangementet i klasserne onsdag den 29. september 2021. Andre griber tilbuddet og sætter fokus på smagssansen på andre skoledage. Smagens Dag er et tilbud til elever i 4.-7. klasse og valgfag i madkundskab", lyder det i en pressemeddelelse fra Smagens dag. 

Bag Smagens Dag står en frivillig forening med lærer, lektor, kogebogsforfatter og madanmelder Helle Brønnum Carlsen i spidsen. Foreningen bakkes op af sponsorer som Smag for Livet, Spar Nord Fonden og Landbrug & Fødevarer. Skolerne henter gratis workshops med opskrifter og smageøvelser på smagensdag.dk. Målet er, at lærere og elever får mulighed for at tune ind på smagsløgene, teste, eksperimentere med smagen - og ikke mindst til at sætte ord på smagen og smagsoplevelserne.

Forbrugerrådet Tænks madspildsmateriale

I materialet fra Forbrugerrådet Tænk er der lagt op til, at man introducerer eleverne til emnet over to lektioner med temaartikel om madspild og med historien om avokadomysteriet.

Derefter er der lagt op til madlavning i teori og praksis, hvor eleverne skal se på frugt og grønt, som ikke er helt frisk længere og skal lære om, hvad de kan bruge det grønne til. Her er der lagt op til, at eleverne kan tage grønt med hjemmefra og så bruger kreativitet til at lave retter.

Sidst er der materiale til, hvordan lærerne kan lave et QR-løb, hvor eleverne skal scanne koder med mobiltelefonen, eller hvordan en lærer sætter eleverne til at lave en Powtoon, som er en kommunikerende tegnefilm om madspild.