"Vi vil gerne blive klogere på, hvorfor de unge vælger at være medlemmer af DLF, og hvorfor nogle vælger ikke at melde sig ind", siger Thomas Andreasen.

DLF vil undersøge de unges forventninger til at være medlem

Hvad forventer en ung lærer af at være medlem af DLF? Det vil foreningen spørge nogle af de unge ansatte i folkeskolen om – både medlemmer og ikke-medlemmer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I folkeskolen er 94 procent af lærerne medlem af Danmarks Lærerforening, og blandt alle foreningens medlemsgrupper er procenten 92.

Men når man ser den seneste undersøgelse af organisationsprocenten, er procenten vigende for de under 30-årige, og det gælder både uddannede lærere og studerende.

Gruppen ligger cirka 11 procentpoint lavere end den gennemsnitlige organisationsprocent.

"Vi er stolte af den høje organisationsprocent, men vi vil gerne bruge nogle flere kræfter på også at være en god fagforening for de unge. Egentlig er der god opbakning, når vi taler med dem, men vi vil gerne blive klogere på, hvorfor de vælger at melde sig ind i DLF, og hvorfor de ikke vælger det", siger formand for Arbejdsmiljø- og Organisationsudvalget Thomas Andreasen.

Nye tal: Lidt færre lærere er DLF-medlemmer

Derfor har hovedstyrelsen netop besluttet at bruge op til 200.000 kroner på at få udarbejdet en analyse af de unges meninger om DLF. Det hænger også sammen med foreningens overordnede strategi om rekruttering og fastholdelse af medlemmer - en 3-årig indsats, der begyndte i efteråret 2020. Pengene til analysen tages fra puljen til denne strategi.

Der er tale om en analyse med fokusgruppe-interview med både unge medlemmer og ikke-medlemmer.

"Analysen skal bidrage til det, vi i forvejen ved fra vores daglige kontakt og debat med medlemmerne. Vi vil gerne generelt involvere medlemmerne endnu mere, invitere til samtale og høre om deres forventninger, og til denne analyse er det hele aldersgruppen af unge lærere, der interesserer os. De unge er engageret i politik - fx i klima og flygtninge, og vi har nogle værdier som folkeskolen baserer sig på. Det vil vi gerne tale med de unge om".

"Hvor synes de, at DLF giver dem noget, og hvor er deres interesser? Vi samarbejder også med Lærerstuderendes Landskreds (LL), og de kan skubbe lidt til os. Det er vigtigt, at sådan nogle som mig, der ikke har min daglige gang i skolen, forstår hvad der sker i hverdagen, og at de ved, at de kan komme i kontakt med os", siger Thomas Andreasen.

Fokusgruppe-interviewene forventes at blive sat i gang efter sommerferien, og analysen forventes færdig før årsskiftet.